Naturizmus



Slovenská medzivojnová próza  - Naturizmus  (lyrizovaná próza)

Lyrickosť
Mýtickosť
Rozprávkovosť
Motto na začiatku
Citový svet postáv
Málo deja
Rozsiahle opisy
Novely

Tajomné démonické postavy
Nepoznáme miesto ani čas deja
Nevieme nič o pôvode postáv
Symbolika zvierat
Vlastnosti postáv

Dobro víťazí nad zlom
Číselná symbolika
Výrazne kladné a záporné postavy
Boj dobra so zlom


Dej  sa odohráva na odľahlých miestach, na samotách, vrchárskych chalupách, na okraji dediny, hlboko v horách.
Aktívnejšie sú záporné postavy. Kladné ženské postavy sú pasívne voči svojmu osudu -  bez reptania ho prijímajú. 
Skutočnosť je väčšinou idealizovaná. 
Odmietajú mesto a utiekajú sa na dedinu.

Predstavitelia: Margita Figuli, Dobroslav Chrobák, František Švantner, Ľudo Ondrejov

Margita Figuli
Narodila sa Vyšnom Kubíne  ako P. O. Hviezdoslav.
Jej dielo je lyrickým, mravne čistým  so silnými ženskými postavami.
Životné osudy: Vyšný Kubín - Banská Bystrica - Bratislava

Tri gaštanové kone
·         Novela
·         Dej sa odohráva na neurčitom mieste, niekde na Orave
·         Zápletku tvorí klasický ľúbostný  trojuholník: Peter - Magdaléna – Jano
·         Kniha začína s mottom : „Ľudia sa to naučili volať šťastím, ale my, Magdaléna moja, my to budeme volať životom ...“
·         Biblická symbolika (Peter – „len aby si aj ty mňa nezradil...“; Magdaléna – hriešnica – čistá, očistená; 3)
·         Rozprávačom príbehu je Peter (hlavná postava)
·         Kompozícia deja – in medias res = uprostred deja (odvíja sa súčasný dej a mieša sa so spomienkami – minulým dejom)
Postavy :
Magdaléna - mravne čistá, citovo bohatá, obeť násilníka, prijíma svoj osud a utrpenie bez reptania – je pasívna
Peter - prezývka Tulák, vyrastal bez rodičov, bez domova, je chudobný, tajomný (nevieme, čo robí, odkiaľ je, ani vlastne kto je), snaží sa Magdalénu získať a splniť daný sľub
Jano Zápotočný – bezohľadný, sebecký, ale bohatý; násilník a neskôr manžel Magdalény
Matka Magdalény- chamtivá, nevidí Janovu surovosť, núti Magdalénu vydať sa zaňho
Otec Magdalény – nepáči sa mu sobáš Magdalény s Janom, radšej by pri nej videl Petra
Záver :
·         Zlo je potrestané - Jano zomiera pod kopytami  koňa
·         Láska Petra  a Magdalény zvíťazí, Magdaléna sa zrieka všetkého, čo ju spájalo s Janom.

Znaky naturizmu v diele Tri gaštanové kone
Lyrickosť
- je to novela
- začína citátom
- jednoduchý dej ( príbeh lásky)
- zameriava sa na pocity a city postáv
- umelecké výrazové prostriedky lyriky
Mýtickosť
-       Tajomná hl. postava –Peter - nemá rodičov, domov
-       Prezývka Tulák ( Peter)
-       Kľúčové (hlavné) scény : a/ vysoko v horách (pašovanie koní)
                                           b/ v lese za dedinou (znásilnenie  Magdalény)
                                           c/ na okraji dediny (smrť Jana - za vysokým plotom domu)
-       Symbolika - kone = čistota vzťahu, ušľachtilosť Petra
-       Nepoznáme ani miesto ani čas, kedy a kde sa to stalo
Rozprávkovosť
·         víťazí láska Magdalény a Petra
·         Jano je potrestaný  (smrť pod kopytami koní)
·        Symbolika čísel (3 – kone; 3 úlohy – vrátiť sa po Magdalénu, keď bude mať dom na 3 koňoch; ľúbostný trojuholník)
·         Ľúbostný trojuholník
·         Postavy výrazne kladné a záporné
kladné postavy ( Peter, Magdaléna); záporne postavy ( Jano )



Dobroslav Chrobák – Drak sa vracia

Táto novela patrí k najlepším dielam naturizmu
Skladá sa z 12 kapitol (sú číslované) a epilógu.
Dielo je uvedené mottom: „Hľadanie stratenej cti, lásky  a dôvery ľudí.“
Postavy sú rozdelené na dobré (Drak ?, Šimon?, Eva) a „zlé“ (Drak ? Šimon? dedinčania).
Drak je prezývka, jeho meno je Martin Lepiš Madlušovie
Pôvod Draka je tajomný – je najdúch, ktorého vychováva poloslepý hrnčiar.
Sú mu pripisované nadprirodzené schopnosti – uhrančivý pohľad, iný vzhľad;
ľudia sa ho boja, pripisujú mu všetko zlé, čo sa stalo (sucho, neúroda, smrť dedinčanky, smrť opatrovníka, krádež dobytka...)
Býva za dedinou vo vyžihárni.
Keď mal 14 rokov, jeho opatrovník spadol do jamy na hlinu; sám ho vytiahol; no, kým prišla pomoc, umrel.
Dedinčania ho napadnú a rozbijú mu čelo (hlavu).
Eva  sa o neho stará, zblížia sa a ona otehotnie.
Drak bez rozlúčky odíde, nevie o jej tehotenstve.
Eve sa narodí syn a neskôr sa vydá za Šimona Jariabka.
V epilógu je Eva stará mama a je rozprávačom príbehu.
Keď sa Drak vráti, chce získať dôveru dedinčanov, aby sa mohol usadiť.
Ponúkne sa, že doženie z hôr obkľúčených ohňom dobytok dedinčanov.
Snaha o záchranu dobytka tvorí jadro  príbehu.
Spolu s ním odchádza i Šimon, ktorý ho nemá rád a nedôveruje mu.
V horách sa pobijú – vyhrá Drak.
Stretávajú Poliakov,  ktorých Drak pozná a Šimon si myslí, že im predal dobytok. Odíde do dediny a zapáli Drakovi strechu domu.
Drak doženie stádo do dediny, Šimonovi odpustí a privedie si z Poľska ženu (Zošku)
Epilóg končí odpoveďou už starej Evy na otázku svojho vnuka: „A čo bolo potom?“
„A potom žili šťastne, až  kým nepomreli.“ (Tak, ako to býva v rozprávkach.)

Symbolika:
drak – tajomné mytologické samotárske zviera, naháňa strach,  má schopnosť lietať, využíva oheň -práve taký je aj  DrakMartin Lepiš Madlušovie – tajomný – nepoznáme jeho pôvod, nevieme prečo sa vrátil, kde bol; samotár – nikto s ním nechce ísť po dobytok;  boja sa ho - myslia si že zabil, že vie čarovať, že premenil múku na hlinu; pracuje s ohňom  - vo vyžihárni, ide do hôr obkľúčených ohňom, zapália mu chalupu
Oheň – očista  (Drak chce očistiť svoje meno – získanie cti)
Dobytok  - obživa, majetok
Vtáčikyhniezdo – domov, rodina

Znaky naturizmu v diele Drak sa vracia:
a/lyrickosť:
·         Jednoduchý príbeh (ľúbostný trojuholník: Drak – Eva - Šimon)
·         Novela - málo deja – málo postáv
·         Veľa citov a spomienok (vo filme spomalené, podfarbené hudbou, prírodné motívy )
·         Poetický jazyk - metafory, prirovnania, symboly ...
·         Motto (citát na začiatku): „Hľadanie stratenej cti, lásky  a dôvery ľudí.“
·         Postavy sústredené na svoje pocity, city, spomienky
b/ mýtickosť:
·         hlavná postava –Martin Lepiš Madlušovie
*      je tajomná, nič o jeho pôvode nevieme (je najdúch),
*      naháňa dedinčanom strach,
*      sú mu pripisované nadľudské schopnosti (čary- zmení múku na hlinu ),
*      chce získať stratenú česť a dôveru dedinčanov, aby sa mohol usadiť a založiť si rodinu
*      má prezývku Drak
·         kľúčové scény sa odohrávajú
*      vo vyžihárni (na okraji dediny)
*      vysoko v horách (ohňom obkľúčený dobytok)
*      v drevorubačskej chate – zrube (bitka Šimona a Draka)
·         symbolika zvierat
*      Drak = tajomné, bájne, silné, samotárske zviera, využíva oheň (presne ako Martin Lepiš)
*      dobytok = živobytie pre celú rodinu
*      vtáčiky a hniezdo (túžba po domove)  
·         nepoznáme miesto a čas, kedy a kde sa príbeh odohráva (iba tipujeme, že sú to Tatry a Poľsko)
c/ rozprávkovosť
·         Víťazí dobro ( zdravý rozum ) nad zlom.  - Drak doženie stádo; Šimon sa hanbí za svoj čin- zapálenie Drakovej chalupy; Eva pochopí, že Drak má rád inú a ju úprimne ľúbi Šimon.
·         Koniec: ,, A čo bolo potom? - Potom žili šťastne, kým nepomreli. ´´


Zhrnutie učiva a porovnanie diel


Dielo
Tri gaštanové kone 
Drak sa vracia
Nevesta hôľ
Autor
Margita Figuli
Dobroslav Chrobák
František Švantner
Útvar
Novela
Novela
román
Dej sa odohráva
niekde na Orave
Tatry
Heľpa
Kladné postavy
Magdaléna, Peter, otec Magdalény
Drak
Eva
Šimon ???
Zuna,
Tavo
Záporné postavy
Jano Zápotočný, matka Magdalény? (chamtivá)
????? dedinčania
krčmár
Motto
„Ľudia sa to naučili volať šťastím, ale my, Magdaléna moja, my to budeme volať životom ...“
„Hľadanie stratenej cti, lásky a dôvery ľudí.“

Tajomná postava
(kto a v čom)
Peter – nemá rodičov, nemá domov, nevieme, kde sa túlal - Tulák
Drak – najdúch, nič nevieme o jeho pôvode; nevieme, kde bol, čo robil;
Libor - Tavo
Symbolika zvierat
Kone – ušľachtilosť Petra; čistota vzťahu Petra a Magdalény; majetok;
Kravy – obživa
Drak – samotár, silný, tajomný, používa oheň, má zvláštne schopnosti, naháňa strach
Vtáčiky – hniezdo – domov
Vlk – samotár
Kôň – ušľachtilosť
Záver( aký)
Rozprávkový - zlo je potrestané – smrť Jana;
Láska Magdalény a Petra víťazí
Rozprávkový – „A potom žili šťastne, kým nepomreli.“
 Eva pochopí, že Šimon ju miluje a že Drak má rád inú
Baladický – smrť hlavných postáv
Kľúčové scény
(kde a ktoré)
a/vysoko v horách - pašovanie koní
b/ za dedinou - pálenie jánskych ohňov a znásilnenie Magdalény;
c/ za bránami domu – na okraji dediny - smrť Jana
a/vysoko v horách -Bitka Šimona a Draka
b/vo vyžihárni (na okraji dediny)- zapálenie domu Draka
c/v drevorubačskej chate – zrube
Oheň – vyhoreli humná
Smrť horára
Dej rozprávkový/ baladický
Rozprávkový
Rozprávkový
Baladický  
Prezývka
Tulák (Peter)
Drak (Martin Lepiš)
Tavo
Rozprávač
Peter – hlavná postava
Eva – hlavná postava ako stará mama
Horár Libor
Výstavba deja (chronologická/ retrospektívna/ in medias res)
In medias res = čitateľ je hneď na začiatku uprostred deja
In medias res

Biblická symbolika
Peter
Magdaléna
Číslo 3
Kravy
Oheň – utrpenie i očista; vášeň a láska; spálenie starých bolestí, krívd a vzťahov;
Oheň


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára