1.
ROZPRÁVANIE
Cieľ - príbeh s pointou (s prekvapením)
Volíme
si kompozíciu - väčšinou chronologickú,
reťazovú alebo retrospektívnu
Dodržiavame
Expozícia = úvod
kolízia = vznik zápletky
kríza = zauzľovanie - stupňovanie napätia
peripetea = vyvrcholenie napätia a nečakaný
obrat v deji
rozuzlenie = záver, poučenie
Používame
všetky typy viet (súvetia na spomalenie deja alebo opisy; jednoduché
a jednočlenné vety v rozhovoroch a pri priamej reči. )
Odlišujeme
pásmo rozprávača a pásmo postáv
Využívame:
priamu reč, častice, citoslovcia, slangové slová, nedopovedané vety,
frazeologizmy, nárečové slová...;
historický
prézent = použitie prítomného času na minulé deje...
PRIAMA REČ
,,Prehovor?“ uvádzacia veta. (,,P...?“ u... .)
Uvádzacia
veta: ,, Prehovor!“ ( U... :
,,P....!“)
,,Prehovor,“ uvádzacia veta, ,,prehovor.“ (,,
P...,“ u..., ,,p.... .“)
2.
BELETRIZOVANÝ ŽIVOTOPIS
Cieľ - formou krátkych príbehov podať fakty zo života
osobnosti
Vyberáme 5-7 faktov zo života (okolnosti
narodenia, rodina, štúdia, záľuby, práca človeka, priatelia, zaujímavosti,
utrpenie...)
Každý fakt podáme
ako krátky príbeh (ale pozor, nie je to klasické rozprávanie
– zápletka... rozuzlenie), pričom každý tvorí samostatný odsek.
Dôležitú úlohu „zahmlievanie“ faktov.
Kompozične a štylisticky
využívame všetko, čo v rozprávaní (priamu reč, všetky typy viet, stupňovanie
napätia...)
Volíme buď JA –
rozprávanie (v 1. osobe) alebo ON – rozprávanie (v 3. osobe)
.
3. UMELECKÝ OPIS
Cieľ - vyvolávať pocity alebo dojmy u čitateľa (radosť, strach, smútok,
teplo, zima, šťastie, beznádej ... )
Musí obsahovať pripodobňovanie – tzn. na začiatku pomocou
metafory pripodobním a následne sa budem počas celého slohu k tomu obrazu
vracať. (Napríklad: Jeseň sú divadelné kulisy, menia sa každý deň. Najskôr je
predstavenie zaliate slnkom ... No už o krátky čas sa pán režisér rozhodne
pre zmenu. Kulisy sú tmavé, mokré a studené – ako by sa noc usadila
v kraji.)
Odseky – pri
každom novom opisovanom obraze
Kompozíciu si
volím sám, prvky sú voľne zameniteľné, ale nesmiem preskakovať z témy do
témy.
Využívam všetky
možné umelecké prostriedky
-
Metafora
/more sĺz; lúka je pestrý koberec/
-
Epiteton /zlatisté
lúče/
-
Personifikácia
/potok sa potkne/
-
Zvukomaľba
/duní Dunaj/
-
Inverzia
/dedinčanka stepilá/
-
Prirovnanie
/lúka je ako pestrý koberec/
-
Zdrobnenina
/slniečko/
-
Anafora
/Domov je chladná voda... Domov sú ruky, na ktorých.../
-
Epifora
/Ale ja chcem ísť von! A už nahnevaná beží von./
-
Epizeuxa
/Stojí, stojí mohyla.../
-
Hyperbola
/Sto rokov kríky obrastali dom/
-
Symbolika
/kvety, zvieratá, farby, stromy.../
-
Senzualizmy
/slová pôsobiace na zmysly/
Používam
enumeráciu (vymenovávanie), vety s viacnásobným vetným členom, prídavné
mená, súvetia...
4.
CHARAKTERISTIKA
Cieľ - predstaviť vlastnosti jednotlivca alebo
skupiny z rôznych uhlov pohľadu (pohľad spolužiaka, učiteľa, rodiča, zamestnávateľa, kamaráta...)
Musí obsahovať: priamu charakteristiku (pomenovanie
vlastností priamo - pomocou prídavných mien /veselý, pracovitý.../)
i nepriamu
charakteristiku (každú vlastnosť dokázať prostredníctvom konania,
správania, zovňajšku človeka)
Kompozícia pri
charakteristike je voľná, ale nesmieme preskakovať z témy na tému
Odseky - každá
nová vlastnosť = nový odsek; každý nový
uhol pohľadu = nový odsek
V štylizácii
používame prídavné mená, enumeráciu – vymenovávanie, vety s viacnásobným
vetným členom, súvetia...
5. ÚVAHA
Cieľom úvahy je priviesť
čitateľa k zamysleniu o danej téme
Rozoberá známu otázku z nového hľadiska, opiera
sa o známe poznatky a skúsenosti, ale k otázke zaujíma vlastné stanovisko.
Úvaha má subjektívny
charakter - subjektívne zhodnotenie
javu = v 1. osobe jednotného
čísla
Slovná zásoba: hodnotiace
výrazy (myslím si, z uvedeného vyplýva, dospel som k poznaniu...),
prídavné mená, príslovky, podstatné mená, ktoré majú úlohu pomenovania aj
hodnotenia
Vetná stavba: vyjadrovanie príčinných vzťahov,
logických súvislostí, zvolacích viet, opytovacích viet, rečníckych otázok, jednočlenných
viet, súvetí
Kompozícia – každá nová
myšlienka, nový pohľad na problematiku =
nový odsek.
Úvod - vzbudenie záujmu o daný problém - môže byť otázka,
citát.
V jadre dané fakty hodnotíme, vyjadrujeme svoj postoj
k nim
-
Nepoužívame
zaužívané frázy, snažíme sa o originálny pohľad na problém a o novosť
myšlienok
Záver - konečné stanovisko autora, rečnícka otázka na podnietenie
ďalšej úvahy nad problémom - problém
môže zostať aj otvorený.
6. DISKUSNÝ
PRÍSPEVOK
Cieľ – vyjadriť
v rámci
diskusie svoj názor, argumentovať
a podnietiť ďalšiu diskusiu.
Je súčasťou
schôdze – tzn. reaguje na hlavný referát alebo iný diskusný príspevok.
Môže mať charakter
úvahy, resp. výkladu, preto diskutujúci často používa slová: myslím
si, podľa môjho názoru, podľa mojej mienky, domnievam sa, som presvedčený...
Používame - 1. os. sg. (ale môžeme použiť aj 1. os.
pl. – ale len vtedy, keď s diskusným príspevkom zastupujeme skupinu ľudí, ktorá
nás vystúpením poverila. V danom prípade je potrebné jasne uvádzať za koho hovoríme,
nesmieme vystupovať ako anonymná osoba. Napríklad použije slová: my – študenti,
my – dôchodcovia...)
Dodržiavame logickú nadväznosť myšlienok, logické zdôvodňovanie a argumentovanie. odvolávanie sa na literatúru, citácie....
Kompozícia:
1. Oslovenie
- dodržiavame zásady zdvorilosti pri oslovení - hostia majú prednosť pred domácimi, ženy pred mužmi...
- v texte ho môžeme niekoľkokrát zopakovať, vždy ho však v texte oddelíme čiarkami
2. Nadviazanie (na predrečníka, na referát)
Reagujem na... Aj ja by som sa chcel vyjadriť ... Nedá mi, aby som nedoplnil referát pána XY o ďalšie informácie, ktoré sa týkajú... Nemôžem nechať bez povšimnutia tvrdenia môjho predrečníka...
3. Vyjadrenie svojho názoru, postojov a argumentovanie
4. Návrh riešenia problému, výzva, stručné zhrnutie (3-4 vety).
5. Poďakovanie za slovo
(Ďakujem
za možnosť vyjadriť sa k problému...)
Využívame: spisovné slová; pojmovosť - tzn.
prevaha podstatných mien, bezpríznakové slová, termíny, čísla, fakty,...;
zložené súvetia - príčinno-následkové alebo príčinno-dôsledkové vety; polovetné konštrukcie /s príčastím alebo prechodníkom/; všetky typy viet - t. j. oznamovacie, opytovacie, zvolacie, želacie
zložené súvetia - príčinno-následkové alebo príčinno-dôsledkové vety; polovetné konštrukcie /s príčastím alebo prechodníkom/; všetky typy viet - t. j. oznamovacie, opytovacie, zvolacie, želacie
7.
VÝKLAD
Cieľom
je vysvetliť problematiku, jav, ktoré sú odborníkom známe, ale neodborníci ich nepoznajú.
Má byť úplný, správny a jasný. (Musí sa zhodovať s výsledkami
vedeckého bádania, musí sa podávať v takej podobe, aby bol prístupný
chápavosti ľudí, ktorým je určený. Musíme dôkladne ovládať vec, o ktorej
podávame výklad. Postup pri vysvetľovaní musí byť jasný.)
Myšlienky a usporiadajú podľa toho,
ako jedna z druhej príčinne vyplývajú (logicko-príčinné vzťahy). Pri výklade vyberáme príklady jasné
a presvedčivé, používame známu terminológiu pričom dbáme o to, aby
všetky použité odborné názvy boli správne a zrozumiteľné, alebo aby boli
vysvetlené.
Píšeme ho v 1. os pl alebo v 3. os. sg. a je venovaný všeobecnému adresátovi.
Využíva postupy logického myslenia:
analógia = podobnosť (myšlienková operácia, ktorá na základe podobných vlastností dvoch javov usudzuje, že podobnú vlastnosť bude mať aj tretí jav)
premisa – výrok, z ktorého úsudku vyplýva nový výrok,
hypotéza – vedecký nepodložený predpoklad, ktorý sa buď potvrdí alebo vyvráti
indukcia – postup od známeho k neznámemu, jej výsledkom je syntéza = zlučovanie (poznatkov). Postupujeme od časti k celku, od najjednoduchších vecí k zložitejším. Najprv podávame známe poznatky a potom ich zhrnieme do všeobecne platnej poučky.
dedukcia – postup od všeobecného k jednotlivostiam, výsledkom je analýza = rozbor.
Píšeme ho v 1. os pl alebo v 3. os. sg. a je venovaný všeobecnému adresátovi.
Využíva postupy logického myslenia:
analógia = podobnosť (myšlienková operácia, ktorá na základe podobných vlastností dvoch javov usudzuje, že podobnú vlastnosť bude mať aj tretí jav)
premisa – výrok, z ktorého úsudku vyplýva nový výrok,
hypotéza – vedecký nepodložený predpoklad, ktorý sa buď potvrdí alebo vyvráti
indukcia – postup od známeho k neznámemu, jej výsledkom je syntéza = zlučovanie (poznatkov). Postupujeme od časti k celku, od najjednoduchších vecí k zložitejším. Najprv podávame známe poznatky a potom ich zhrnieme do všeobecne platnej poučky.
dedukcia – postup od všeobecného k jednotlivostiam, výsledkom je analýza = rozbor.
Postupujeme od celku k častiam, od
zložitejších vecí k jednoduchým. Najprv podáme všeobecne platnú poučku
a potom jej platnosť vysvetľujeme a dokazujeme na jednotlivých
príkladoch.
Dôležitá je
argumentácia - autor vedecky alebo voľne cituje, prípadne parafrázuje.
Využívame -
pojmy, termíny – odborné slová (presné,
jasné, jednovýznamové), knižné slová, značky;
Súvetia
a zložené súvetia, neosobné vyjadrovanie (je uvedené, bol dokázaný, ...)
množstvo interpunkčných znamienok (čiarky, zátvorky, pomlčky, bodkočiarky ,
dvojbodky atď.)
Kompozícia
úvod – motivácia
- vzbudenie pozornosti, načrtnutie problematiky, citát, zaujímavosť...
jadro – vysvetľovanie daného problému – v literatúre = ideovo-estetický rozbor;
záver – zhrnutie poznatkov, riešenia problému,
jadro – vysvetľovanie daného problému – v literatúre = ideovo-estetický rozbor;
záver – zhrnutie poznatkov, riešenia problému,
8. SLÁVNOSTNÝ
PREJAV
Cieľ –
vyvolávať pocity, spomienky
Je
žánrom rečníckeho štýlu, v ktorom sa realizuje replika iba jedného
účastníka. Predpokladá sa prítomnosť adresáta, ktorého oslovujeme. Od situácie
závisí miera subjektívnosti prejavu.
Existujú rôzne
druhy slávnostných prejavov – jubilejný prejav, gratulačný, pri rôznych
príležitostiach (stužková slávnosť, svadba, narodenie dieťaťa, otvorenie
výstavy...).
Musí
rešpektovať gramatickú, výslovnostnú a spoločenskú normu. Vyznačuje sa
jednoduchosťou, preto kladie dôraz na každé slovo (neprijateľná je frázovitosť,
nezmyselné hromadenie slov): prvá veta = úvod, posledná veta = záver.
Kompozícia:
1. Oslovenie – dodržiavame v ňom pravidlá spoločenského správania a taktu (hostia
majú prednosť pred domácimi, ženy pred mužmi, v jubilejných
a gratulačných prejavoch na prvom mieste oslovujeme jubilanta...). Oslovenie
končíme - výkričníkom.
S oslovením
je vhodné pracovať aj v priebehu prejavu. Oslovenie môže rečník použiť
viackrát, ale nie vždy rovnaké.
2.
Úvod – upútať záujem adresáta
(citát, výrok, porekadlo, príslovie, konkrétny príklad, definícia, príbeh,
otázka...)
3.
Jadro – definovanie príležitosti,
kvôli ktorej je prednášaný prejav, rozvíjanie jednotlivých myšlienok, ich
opakovanie inými slovami, vysvetľovanie témy, hodnotenie napr. istého obdobia,
udalostí, vyslovenie predpokladu, viery, presvedčenia, hypotézy, pohľadu do
budúcnosti...
Nepreskakovať z jednej veci na druhú, postupovať od jednoduchosti
k zložitosti, myšlienku opakovať inými slovami, používať trópy, figúry,
názorné vyjadrovanie, čísla zaokrúhľovať. Môže sa použiť: rečnícka otázka,
vytýčený vetný člen (Naši spolužiaci , tí
sa nikdy nevzdávajú.), litotes = dva zápory (Nemožno nespomenúť...).
Záver – zdôraznenie najdôležitejších myšlienok, zhrnutie
obsahu, výzva k činnosti, vyjadrenie úcty, obdivu, poďakovanie
a vyjadrenie priania, želania.
(Nevhodný záver - To
je asi všetko , čo som chcela povedať.)
Využívame:
- opakovania,
príklady, prirovnania, frazeologizmy, citáty, metaforu, metonýmiu,
personifikáciu, rečnícke otázky (majú dramatizujúcu funkciu), zvolacie vety,
hyperbolu (zveličenie), perifrázu (nepriame vyjadrovanie – krásavica na Dunaji,
krajina tulipánov...), anaforu, epanastrofu (opakovanie posledného slova
výpovede ako prvé v novej), litotes namiesto zlý – nie najlepší, starý -
nie najmladší).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára