Rok Ľudovíta Štúra


Dvesto lupeňov jedného kvetu

Tými lupeňmi budú vaše komentáre - informácie o živote a práci Ľudovíta Štúra, jeho myšlienky, citáty z jeho tvorby...



Pevne verím, že ich bude 200.
Pozor! Myšlienky sa nemôžu opakovať - tzn., ak to už niekto napísal, musíte hľadať novú informáciu.


  1. ročník – na reparát
Plánovanie - plán, druhy plánov, plánovanie vlastnej budúcnosti
Štýlotvorné činitele - charakterizovať
Komunikácia - bariéry v komunikácii, druhy komunikácie, princípy komunikácie, súkromná / verejná; ústna / písomná; verbálna / neverbálna; princíp kooperá­cie, zdvorilosti, irónie, asertivity
Spôsoby záznamu textu - osnova, tézy, konspekt, parafráza, citácia, mapa mysle, bibliografický záznam, kľúčové slová
slovo, sémantický trojuholník, funkcie slova
Slovná zásoba - Aktívna/pasívna slovná zásoba, Slovníky
Vrstvy slovnej zásoby - spisovné a nespisovné slová, opozitá, homonymá, antonymá, paronymá, jadro slovnej zásoby, hovorové slová, poetizmy, termíny, archaizmy, historizmy, kancelarizmy, žargón, vulgarizmy, slang, dialekt
Jazykový štýl, druhy štýlov
Slohový postup, slohový útvar
Obohacovanie SZ. Tvorenie slov - multiverbizácia, univerbizácia, skratka, značka, značkové slovo, združené pom., ľudové a inte­lektuálne fra­zeologizmy, metafora, metonýmia, synekdocha, 
Literatúra ako umenie - umelecká hodnota diela, druhy umenia, funkcie umenia
Literárny systém a podsystémy – lit. druhy, lit. útvary
Trópy –personifikácia; metafora a prirovnanie; epiteton, symbol, alegória, litotes, perifráza
Figúry – anafora, epifora, epizeuxa, epanastrofa, inverzia, symploké, zvukomaľba, aliterácia, paronomázia, rečnícke zvolanie, otázka, apostrofa, elipsa
Epická báseň – S. Chalupka, Gavlovič, Benický
Bájka – znaky predstavitelia
Balada, znaky balady, druhy balád – J. Botto, J. Kráľ,  M. Rázus
Legenda – Moravsko.panónske legendy, Biblia, Leg o sv. Svoradovi a Benediktovi,
Báj, mýtus
Opis a charakteristika – znaky, rozdiely
Prozódia – sylabický, sylabotonický a časomerný verš, stopy, rytmus a rým

Lyricko-epická skladba – Smrť Jánošíkova, Detvan, Hájnikova žena, Slávy dcéra, rozbory diel

PFIČ MATURITNEJ SKÚŠKY - predpísané útvary


1.     ROZPRÁVANIE

Cieľ  -  príbeh s pointou (s prekvapením)

Volíme si kompozíciu - väčšinou  chronologickú, reťazovú  alebo retrospektívnu
Dodržiavame
Expozícia = úvod
kolízia = vznik zápletky
kríza = zauzľovanie - stupňovanie napätia
peripetea = vyvrcholenie napätia a nečakaný obrat v deji
rozuzlenie =  záver, poučenie

Používame všetky typy viet (súvetia na spomalenie deja alebo opisy; jednoduché a jednočlenné vety v rozhovoroch a pri priamej reči. )
Odlišujeme pásmo rozprávača a pásmo postáv
Využívame: priamu reč, častice, citoslovcia, slangové slová, nedopovedané vety, frazeologizmy, nárečové slová...;
historický prézent = použitie prítomného času na minulé deje...

PRIAMA REČ
 ,,Prehovor?“ uvádzacia veta.   (,,P...?“ u... .)
Uvádzacia veta: ,, Prehovor!“   ( U... : ,,P....!“)
 ,,Prehovor,“ uvádzacia veta, ,,prehovor.“  (,, P...,“ u..., ,,p.... .“)

        2.     BELETRIZOVANÝ ŽIVOTOPIS

Cieľ  -  formou krátkych príbehov podať fakty zo života osobnosti
Vyberáme 5-7 faktov zo života (okolnosti narodenia, rodina, štúdia, záľuby, práca človeka, priatelia, zaujímavosti, utrpenie...)
Každý fakt podáme ako krátky príbeh (ale pozor, nie je to klasické rozprávanie –  zápletka... rozuzlenie), pričom každý tvorí samostatný odsek.

Dôležitú úlohu „zahmlievanie“ faktov.
Kompozične a štylisticky využívame všetko, čo v rozprávaní (priamu reč, všetky typy viet, stupňovanie napätia...)
Volíme buď JA – rozprávanie (v 1. osobe) alebo ON – rozprávanie (v 3. osobe)

3.    UMELECKÝ OPIS

Cieľ - vyvolávať pocity alebo dojmy u čitateľa (radosť, strach, smútok, teplo, zima, šťastie, beznádej ... )
Musí obsahovať pripodobňovanie – tzn. na začiatku pomocou metafory pripodobním a následne sa budem počas celého slohu k tomu obrazu vracať.  (Napríklad: Jeseň sú divadelné kulisy, menia sa každý deň. Najskôr je predstavenie zaliate slnkom ... No už o krátky čas sa pán režisér rozhodne pre zmenu. Kulisy sú tmavé, mokré a studené – ako by sa noc usadila v kraji.)
Odseky – pri každom novom opisovanom obraze
Kompozíciu si volím sám, prvky sú voľne zameniteľné, ale nesmiem preskakovať z témy do témy.
Využívam všetky možné umelecké prostriedky
-          Metafora /more sĺz; lúka je pestrý koberec/
-          Epiteton /zlatisté lúče/
-          Personifikácia /potok sa potkne/
-          Zvukomaľba /duní Dunaj/
-          Inverzia /dedinčanka stepilá/
-          Prirovnanie /lúka je ako pestrý koberec/
-          Zdrobnenina /slniečko/
-          Anafora /Domov je chladná voda... Domov sú ruky, na ktorých.../
-          Epifora /Ale ja chcem ísť von! A už nahnevaná beží von./
-          Epizeuxa /Stojí, stojí mohyla.../
-          Hyperbola /Sto rokov kríky obrastali dom/
-          Symbolika /kvety, zvieratá, farby, stromy.../
-          Senzualizmy /slová pôsobiace na zmysly/

Používam enumeráciu (vymenovávanie), vety s viacnásobným vetným členom, prídavné mená, súvetia...



4.     CHARAKTERISTIKA

Cieľ - predstaviť vlastnosti jednotlivca alebo skupiny z rôznych uhlov pohľadu (pohľad spolužiaka, učiteľa, rodiča, zamestnávateľa, kamaráta...)

Musí obsahovať: priamu charakteristiku (pomenovanie vlastností priamo - pomocou prídavných mien /veselý, pracovitý.../)
     i nepriamu charakteristiku (každú vlastnosť dokázať prostredníctvom konania, správania, zovňajšku človeka)

Kompozícia pri charakteristike je voľná, ale nesmieme preskakovať z témy na tému  
Odseky - každá nová vlastnosť =  nový odsek; každý nový uhol pohľadu = nový odsek

V štylizácii používame prídavné mená, enumeráciu – vymenovávanie, vety s viacnásobným vetným členom, súvetia...



             5.     ÚVAHA

Cieľom úvahy je priviesť čitateľa k zamysleniu o danej téme 
Rozoberá známu otázku z nového hľadiska, opiera sa o známe poznatky a skúsenosti, ale k otázke zaujíma vlastné stanovisko.
Úvaha má subjektívny charakter - subjektívne zhodnotenie  javu =  v 1. osobe jednotného čísla
Slovná zásoba: hodnotiace výrazy (myslím si, z uvedeného vyplýva, dospel som k poznaniu...), prídavné mená, príslovky, podstatné mená, ktoré majú úlohu pomenovania aj hodnotenia
Vetná stavba: vyjadrovanie príčinných vzťahov, logických súvislostí, zvolacích viet, opytovacích viet, rečníckych otázok, jednočlenných viet, súvetí
Kompozícia – každá nová myšlienka, nový pohľad na problematiku  = nový odsek.
Úvod - vzbudenie záujmu o daný problém - môže byť otázka, citát.
V jadre dané fakty hodnotíme, vyjadrujeme svoj postoj k nim
-          Nepoužívame zaužívané frázy, snažíme sa o originálny pohľad na problém a o novosť myšlienok
Záver  - konečné stanovisko autora, rečnícka otázka na podnietenie ďalšej úvahy nad problémom -  problém môže zostať aj otvorený.



           6.     DISKUSNÝ PRÍSPEVOK

Cieľ vyjadriť v rámci diskusie svoj názor, argumentovať a podnietiť ďalšiu diskusiu.

Je súčasťou schôdze – tzn. reaguje na hlavný referát alebo iný diskusný príspevok.
Môže mať charakter úvahy, resp. výkladu, preto diskutujúci často používa slová: myslím si, podľa môjho názoru, podľa mojej mienky, domnievam sa, som presvedčený...
Používame - 1. os. sg. (ale môžeme použiť aj 1. os. pl. – ale len vtedy, keď s diskusným príspevkom zastupujeme skupinu ľudí, ktorá nás vystúpením poverila. V danom prípade je potrebné jasne uvádzať za koho hovoríme, nesmieme vystupovať ako anonymná osoba. Napríklad použije slová: my – študenti, my – dôchodcovia...)
Dodržiavame logickú nadväznosť myšlienok, logické zdôvodňovanieargumentovanie. odvolávanie sa na literatúru, citácie....

Kompozícia:
      1. Oslovenie
- dodržiavame zásady zdvorilosti pri oslovení - hostia majú prednosť pred domácimi, ženy pred mužmi...
- v texte ho môžeme niekoľkokrát zopakovať, vždy ho však v texte oddelíme čiarkami
     2. Nadviazanie (na predrečníka, na referát)
Reagujem na... Aj ja by som sa chcel vyjadriť ... Nedá mi, aby som nedoplnil referát pána XY o ďalšie informácie, ktoré sa týkajú... Nemôžem nechať bez povšimnutia tvrdenia môjho predrečníka...
     3. V
yjadrenie svojho názoru, postojov a argumentovanie
     4. Návrh riešenia problému, výzva, stručné zhrnutie
(3-4 vety).
     5. Poďakovanie za slovo (Ďakujem za možnosť vyjadriť sa k problému...)

Využívame: spisovné slová; pojmovosť -  tzn. prevaha podstatných mien, bezpríznakové slová, termíny, čísla, fakty,...;
zložené súvetia - príčinno-následkové alebo príčinno-dôsledkové vety; polovetné konštrukcie /s príčastím alebo prechodníkom/; všetky typy viet - t. j. oznamovacie, opytovacie, zvolacie, želacie


           7.     VÝKLAD
Cieľom je vysvetliť problematiku, jav, ktoré sú odborníkom známe, ale neodborníci  ich nepoznajú.
Má byť úplný, správny a jasný. (Musí sa zhodovať s výsledkami vedeckého bádania, musí sa podávať v takej podobe, aby bol prístupný chápavosti ľudí, ktorým je určený. Musíme dôkladne ovládať vec, o ktorej podávame výklad. Postup pri vysvetľovaní musí byť jasný.)
Myšlienky a usporiadajú podľa toho, ako jedna z druhej príčinne vyplývajú (logicko-príčinné vzťahy). Pri výklade vyberáme príklady jasné a presvedčivé, používame známu terminológiu pričom dbáme o to, aby všetky použité odborné názvy boli správne a zrozumiteľné, alebo aby boli vysvetlené.
Píšeme ho v 1. os pl alebo v 3. os. sg. a je venovaný všeobecnému adresátovi.
Využíva postupy logického myslenia:
analógia = podobnosť (myšlienková operácia, ktorá na základe podobných vlastností dvoch javov usudzuje, že podobnú vlastnosť bude mať aj tretí jav)
premisa – výrok, z ktorého úsudku vyplýva nový výrok,
hypotéza – vedecký nepodložený predpoklad, ktorý sa buď potvrdí alebo vyvráti
indukcia – postup od známeho k neznámemu, jej výsledkom je syntéza = zlučovanie (poznatkov). Postupujeme od časti k celku, od najjednoduchších vecí k zložitejším. Najprv podávame známe poznatky a potom ich zhrnieme do všeobecne platnej poučky.
dedukcia – postup od všeobecného k jednotlivostiam, výsledkom je analýza = rozbor.
Postupujeme od celku k častiam, od zložitejších vecí k jednoduchým. Najprv podáme všeobecne platnú poučku a potom jej platnosť vysvetľujeme a dokazujeme na jednotlivých príkladoch.
Dôležitá je argumentácia - autor vedecky alebo voľne cituje, prípadne parafrázuje.
Využívame - pojmy, termíny – odborné slová  (presné, jasné, jednovýznamové), knižné slová, značky;
Súvetia a zložené súvetia, neosobné vyjadrovanie (je uvedené, bol dokázaný, ...) množstvo interpunkčných znamienok (čiarky, zátvorky, pomlčky, bodkočiarky , dvojbodky atď.)
Kompozícia
úvod – motivácia - vzbudenie pozornosti, načrtnutie problematiky, citát, zaujímavosť...
jadro – vysvetľovanie daného problému – v literatúre = ideovo-estetický rozbor;              

záver – zhrnutie poznatkov, riešenia problému,


           8.     SLÁVNOSTNÝ PREJAV

Cieľ – vyvolávať pocity, spomienky
Je žánrom rečníckeho štýlu, v ktorom sa realizuje replika iba jedného účastníka. Predpokladá sa prítomnosť adresáta, ktorého oslovujeme. Od situácie závisí miera subjektívnosti prejavu.
Existujú rôzne druhy slávnostných prejavov – jubilejný prejav, gratulačný, pri rôznych príležitostiach (stužková slávnosť, svadba, narodenie dieťaťa, otvorenie výstavy...).
Musí rešpektovať gramatickú, výslovnostnú a spoločenskú normu. Vyznačuje sa jednoduchosťou, preto kladie dôraz na každé slovo (neprijateľná je frázovitosť, nezmyselné hromadenie slov): prvá veta  = úvod, posledná veta = záver.  

Kompozícia:
1.    Oslovenie – dodržiavame v ňom pravidlá spoločenského správania a taktu (hostia majú prednosť pred domácimi, ženy pred mužmi, v jubilejných a gratulačných prejavoch na prvom mieste oslovujeme jubilanta...).  Oslovenie končíme - výkričníkom.
S oslovením je vhodné pracovať aj v priebehu prejavu. Oslovenie môže rečník použiť viackrát, ale nie vždy rovnaké.
2.    Úvod – upútať záujem adresáta (citát, výrok, porekadlo, príslovie, konkrétny príklad, definícia, príbeh, otázka...)
3.    Jadro – definovanie príležitosti, kvôli ktorej je prednášaný prejav, rozvíjanie jednotlivých myšlienok, ich opakovanie inými slovami, vysvetľovanie témy, hodnotenie napr. istého obdobia, udalostí, vyslovenie predpokladu, viery, presvedčenia, hypotézy, pohľadu do budúcnosti...
Nepreskakovať z jednej veci na druhú, postupovať od jednoduchosti k zložitosti, myšlienku opakovať inými slovami, používať trópy, figúry, názorné vyjadrovanie, čísla zaokrúhľovať. Môže sa použiť: rečnícka otázka, vytýčený vetný člen (Naši spolužiaci , tí sa nikdy nevzdávajú.), litotes = dva zápory (Nemožno nespomenúť...).
Záver – zdôraznenie najdôležitejších myšlienok, zhrnutie obsahu, výzva k činnosti, vyjadrenie úcty, obdivu, poďakovanie a vyjadrenie priania, želania.
(Nevhodný záver - To je asi všetko , čo som chcela povedať.)

Využívame:
-      opakovania, príklady, prirovnania, frazeologizmy, citáty, metaforu, metonýmiu, personifikáciu, rečnícke otázky (majú dramatizujúcu funkciu), zvolacie vety, hyperbolu (zveličenie), perifrázu (nepriame vyjadrovanie – krásavica na Dunaji, krajina tulipánov...), anaforu, epanastrofu (opakovanie posledného slova výpovede ako prvé v novej), litotes namiesto zlý – nie najlepší, starý - nie najmladší).



Štvrtáci, tu máte sľúbený prehľad tvorby

DIELO - AUTOR - POSTAVY - ŽÁNER



DIELO
AUTOR
POSTAVY
ŽÁNER
OBDOBIE
Antigona
Sofokles
Antigona, Haimon, Kreón, Teresias
tragédia
starovek
starovek
Ilias
Homér
Achiles,
epos
Odyssea
Homér
Odysseus, Penelope
epos
Pes a kus mäsa
Ezop

bájka
Bucolica,
Georgica
Vergilius

idyly
Metamorfózy
Ovidius


Proglas
Konštantín

báseň
stredovek
Moravsko - panónske legendy
Kliment
a Gorazd
Život sv. Konštantína
a Život sv. Metoda
legendy
Legenda o sv. Svoradovi a Benediktovi
Maurus
sv. Benedikt
legenda
Hamlet
V. Shakesperae
Hamlet, Ofélia, Gertrúda, Klaudius
tragédia
Humanizmus a renesancia
Rómeo a Júlia
V. Shakesperae
Kapuletovci a Montekovci
tragédia
Božská komédia
Dante Alighieri


Dekameron
Giovanni Bocaccio

novely
Didactica Magna
Ján Ámos Komenský





Barok
Cantus catolici
Benedikt Szoleszi

náboženské piesne
Citara sanktorum
Juraj Tranovský

náboženské piesne
Valaská škola mravú stodola
Hugolín Gavlovič

didaktick-reflexívne básne
Slovenské verše
Peter Benický

didaktick-reflexívne básne
Notitia (Historidko-zemepisná vedomosť o súvekom Uhorsku)
Matej Bel

náučná literatúra
Osudy a cesty grófa M. A. Beňovského
M. A. Beňovský

cestopisná literatúra
Lakomec
J. B. P. Moliére
Harpagon, Kleant, Valér, Eliza, Marianna, Anzelm
komédia
Klasicizmus
Slávy dcera
Ján Kollár
Mína
lyricko-epická skladba
Svatopluk
Ján Hollý
Umka
lyricko-epická skladba
Kocúrkovo alebo Len aby sme v hanbe nezostali
Ján Chalupka
Pán z Chudobíc, Tesnošil, Krivosúd, učiteľ Sloboda
fraška
Zmierenie alebo Dobrodružstvo pri obžinkoch
J.Palárik
Miluša, grófka Elisa Hrabovská, barón Ľudovít, Kostrovický
komédia

Chrám Matky Božej v Paríži
Victor Hugo
Quasimodo, Esmeralda, Frollo
román
Romantizmus
Faust
J. W. Goethe
Faust, Memfistoteles
činohra
Kapitánová dcéra
A. S. Puškin
Kutuzov,
historická poviedka
Utrpenie mladého Werthera
J. W. Goethe
Werther, Lotta
román
Detvan
Andrej Sládkovič
Martin, Elena, kraľ Matiáš
lyricko-epická skladba
Marína
Andrej Sládkovič
Mária Pišlová
lyrický cyklus
Mor ho!
Samo chalúpka
slovenskí junáci - kolektívny hrdina
lyricko-epická báseň
Smrť Jánošíková
Ján Botto
Jánošík
lyricko-epická skladba
Zakliata panna vo Váhu a divný Janko
Janko Kráľ
Janko
balada
Jarná pieseň
Janko Kráľ

lyrická báseň
Reštavrácia
J. Kalinčiak
Adam Bešeňovský, Štefan Levický,Ondrej Levický,

Otec Goriot
Honoré de Balzac
Otec Goriot, Eugene de Rastignak Anastasia, Delfína
román
Realizmus
Ľudská komédia
Honoré de Balzac

románový cyklus
Vojna a mier
Lev Nikolajevič Tolstoj
Napoleón, Kutuzov, cár Alexander
román - eppeja
David Copperfield
Charles Dickens
David
autobiografický román
Anna Kareninová
Lev Nikolajevič Tolstoj
Anna, Karenin, Vronskij
román
Zločin a trest
F.M. Dostojevskij

psychologický román
Keď báčik z Chochoľova umrie
Kukučin
Aduš Domanický, Ondrej Tráva
poviedka
Rysavá jalovica
Martin Kukučin
Adam Krt, Eva Krtová, Adam Trnka
poviedka
Hájnikova žena
P.O.Hviezdoslav
Michal a Hanka Čajkovci,Artuš Willáni
lyricko-epická skladba
Krvavé sonety
P.O.Hviezdoslav

lyrický cyklus
Ežo Vlkolínsky
P.O.Hviezdoslav
Ezechiel Vlkolínsky, Estera, Benko, Žofka Bocková
lyricko-epická skladba
Suchá ratolesť
S.H.Vajanský
Stanislav Rudopoľký (zeman), Mária Vanovská
román
Dom v stráni
Kukučin
šora Anzula, Mate Berac, Katica, Milko
román
Neprebudený
Martin Kukučin
Ondráš Machuľa
poviedka
Mamka Pôstková
J. G. Tajovský
Pôstková
poviedka
Maco Mlieč
J. G. Tajovský
Mlieč, richtár
poviedka
Statky - zmätky
J.G.Tajovský
činohra


Kamenskí- Tomáš(otec), Kata(mama),Zuzka(Ďurková milá)




Palčíkovci - Ondrej(brat Katy), Mara(sestra Žofy)

Ženský zákon
J.G.Tajovský
Zuza Javorová(mama)-Aničky, Mara Malecká,
veselohra


Jano Malecký - Miško, Dora, Števko

Ťapákovci
B.S.Timrava
Iľa-Kráľovná, Anča - Zmija, Paľo . Vtipkár
poviedka
Skon Paľa Ročku
B.S.Timrava
Paľo ,matka, Zuza,
poviedka
Hrdinovia
B.S.Timrava
notár Baláň, podnotár Širický, Líza Malinská
román
Za koho ísť
B.S.Timrava

poviedka
Kvety zla
Ch. Baudelaire

básnická zbierka
Literárna moderna
Nox et solitudo (báseň Topole)
Ivan Krasko
osobná lyrika - lyrický hrdina
básnická zbierka
Symbolizmus
Verše (báseň Otcova roľa)
Ivan Krasko
osobná lyrika - lyrický hrdina
básnická zbierka
Starec a more
E. Hemingway
starec Santiágo, chlapec Manolim
novela


Literatúra
medzivojnového
obdobia
Zbohom zbraniam
E. Hemingway
Frederik Henry, Caterine
autobiografický román
Peter a Lucia
Romain Rolland
Peter, Lucia
novela / malý komorný román
Na západe nič nového
E. M. Remarque
Paul Bäumer, Muller, Katzinský, Kantorek...
román
Osudy dobrého vojáka Švejka ...
J. Hašek
Švejk, Feldkurát, Katz...
román
Jozef Mak
J.C. Hronský
Jozef Mak, Jano (jeho brat), Jula, Maruša
fatalistický román
Expresionizmus
Živý bič
Milo Urban
Adam a Eva Hlavajovci, Ilčíčka, notár Okolický
román - unanimistický
Drak sa vracia
Dobroslav Chrobák
Drak - Martin Lepiš Madlušovie, Šimon Jariabek + Eva (jeho žena a rozprávačka príbehu)
novela
Naturizmus
Tri gaštanové kone
Margita Figuli
Tulák - Peter, Jano Zápotočný, Magdaléna
novela
Zbojnícka mladosť
Ľudo Ondrejov
Jerguš Lapin
súbor príbehov
Naturizmus
Bačova žena
Ivan Stodola
Eva a Ondrej Muranica (I. muž), Michal (II. Muž),
tragédia
Medzivojnová
dráma
Matka
Július Barč- Ivan
matka - Anna Pavlíková, Jano, Paľo (jej deti), Kata
tragédia





Malý princ
Antoine de Saint-Exupery

filozofická rozprávka
Povojnová
literatúra
Kto chytá v žite (3 dni)
J. David Salinger
Holden Caulfield, Phoebe (sestra), Spencer (prof.), Jane (tajná láska), Ackly, Stradlater (spolužiak)
psychologický román



Čakanie na Godota
Samuel Becket
Estragon, Jaromír, chlapec, sluha a pán
činohra - antidráma
Múr
Jean Paul Sartre
Pablo Ibieta
novela - existencializmus
Rimanka
Alberto Moravia
Adriana, Gino, Astarita (policajt), Mino, Gisella
psych. román
Matka Guráž a jej deti
Bertold Brecht
Anna Fierhingová= Matka Guráž, vojak, pisár,sedliak,..
nemecké epické divadlo


Kattrin a Eilif (jej deti)

Kým kohút nezaspieva
Ivan Bukovčan
Fanka a Ondrej (študenti), Šustek (zverolekár),
Tomko (učiteľ), Marika (prostitútka), Uhrík (holič), Terezčák (starec), tulák, Babjaková (pôr. asist.), pani lekárniková, Major von Lukas, Fischl
dráma - existencializmus


Povojnová
literatúra
Námestie svätej Alžbety
Rudolf Jašík
Igor Hamar + Eva Weimanová, holič Frólik, Žltý Dodo,  Maxi, Samko Weimann
román
Kolíska
Alfonz Bednár
Zita
zbierka noviel
Sklený vrch
Alfonz Bednár
Ema Klaasová - Solanová, Milan Kališ, Zoltán Ballo, Jozef Solan
retrospektívny román, denník
Smrť sa volá Engelchen
Ladislav Mňačko
Voloďa, Marta Goldová, generál Engelchen, partizáni
román - retrospektívny, autobiografický
Červené víno
Hrantišek Hečko
Michal a Verona  Habdžovci, ich deti - Mikuláš, Jozefa, Urban + (manželka) Kristína (Urbanove deti) Magdaléna, Marek+ Lucia Bolebruchová
román - generačný, spoločenský, o láske autobiografický
Tisícročná včela
Peter Jaroš
3 generácie Pichandovcov - Martin+Ružena,(ich deti) Samko, Valent, Kristína(deti Samka a Márie Dubačovej) Jano, Samko, Peter, Karol, Emka, Marek (deti Kristíny a Mateja Šronka) Ivan, Žofka
generačný román postmoderna

Soiré
M. Lasica a J Satinský

autorské divadlo

Jááánošíííík
Stanislav Štepka

autorské divadlo - postmoderna