Slovenská medzivojnová próza
Smery v slovenskej medzivojnovej próze: A. Naturizmus (lyrizovaná próza)
B. Expresionizmus
C. Realizmus
a socialistický realizmus
Expresionizmus
z francúzskeho slova expression =
výraz.
- Prvé diela
vystavené pod názvom „Expressionisme” sa objavili v Paríži už
v roku 1901.
- Prejavil sa
nielen v literatúre, ale aj napr. vo výtvarnom umení, dramatickom
umení.
- Termín
expresionizmus pochádza od H. Waldena, vydavateľa berlínskeho časopisu Der
Sturm, ktorý ním označil všetky moderné umelecké smery.
Edward Munch
Výkrik
Na
obraze vidíme základné znaky expresionizmu:
1/ zachytenie pocitov, citov,
úzkosti, strachu
vnútro človeka
2/ kontrasty
postáv
skutkov
3/ výrazné (pôsobivé)
časti a slová
Témy
v expresionistických dielach:
- Témy sú veľmi
ťaživé – smrť, hrozba smrti, ohrozenie, bieda, chudoba, vojna.
- Diela
expresionizmu sú výrazne subjektívne.
- Expresionizmus
vyjadruje pocity tiesne, úzkosti, vyvolané presvedčením, že človek je vo
svete bezmocný, stratený.
- Zobrazuje to, čo
sa deje v rozorvanom vnútri postavy.
- Autori detailne
zobrazujú skutočnosť, zveličujú najmä najodpudivejšie scény
a zážitky.
- Pohľad autorov na
svet a život je pesimistický, kritický, skeptický.
- Diela sú výrazne
postavené na rozpore medzi snom a skutočnosťou, medzi túžbou
a realitou.
Postavy
v expresionistických dielach:
- Túžia po
harmónii, láske, po lepšom, krajšom živote.
- Sú výrazne
kontrastné – jedna postava je napr. výrazne negatívne, iná výrazne
pozitívna.
- Ocitajú sa v nekaždodenných situáciách –
napr. nezvyčajný osud, nezvyčajná smrť, ťažká smrť,...)
- Sú často netradičné
a zvláštne.
- Konajú veľmi
emocionálne – sú impulzívne – rýchlo sa nahnevajú - hnev je výrazný,.
- Detailný pohľad
na psychiku postáv – dominujú pocity úzkosti, prázdnoty, bolesti,
bezmocnosti, beznádeje.
V slovenskej
literatúre ho nachádzame po prvej svetovej vojne v prózach Jozefa Cígera Hronského, Ivana Horvátha,
Jána Hrušovského, Mila Urbana, Gejzu Vámoša ...
Jozef Cíger Hronský – Jozef Mak
1.
Kde sa odohráva dej? Heľpa
– Horehronie - dedina
2.
Ktoré roky zachytáva? 1900 – 1930 (prvá nemúdra tridsiatka
života)
3.
Čo symbolizuje priezvisko hlavného hrdinu /názov
románu? Drobný,
bezvýznamný človek – jeden z milióna obyčajných ľudí, ktorý nikoho
nezaujíma.
4.
Akým iným slovným spojením je vyjadrený tento
jav? Človek-
milión
5.
Aký druh románu je Jozef Mak? Expresionistický,
fatalistický, realistický sociálno-psychologický,
6.
Napíš synonymum k slovu fatalita osudovosť
7.
Ako sa prejavuje fatalita v románe? Ťažký život, utrpenie
+ problémy, ktoré súvisia s vyjadrením citov a pocitov.
8.
Čo dostal a čo nedostal J. Mak do vienka? Ukrižované ruky
a nedostal k nim ústa.
9.
Čo symbolizujú ukrižované ruky? Utrpenie.
10.
Čo naznačuje to, že nedostal ústa? Nevedel povedať,
čo cíti, myslí, chce...
11.
Prečo mal Jozef rád svojho brata Jana? Staral sa o neho
a rozprával mu rozprávky (ale ho aj bil).
12.
Ako Jano neskôr nazýval Joža? Darmožráč
13.
Prečo Jožo s mamou bývali
u Meľošovcov? Zhorel
im dom pri požiari v dedine.
14.
Kedy sa rozhodol stavať dom? Keď zomrela
Jožova krstná mama Meľošová.
15.
Prečo sa do domu nenasťahoval? Odišiel na vojnu.
16.
V ktorej vojne bojoval Jozef Mak? 1. svetová – južný
front.
17.
Prečo mu nepísala na vojnu Maruša? Vydala sa
za Jana.
18.
Kde býval Jano s Marušou po svadbe? V Jožovom
dome.
19.
V čom a ako sa Maruša zmenila? Pije,
nestará sa o deti, zanedbaná, často opitá.
20.
Ako sa Jano správal k Maruši? Bil ju a
ponižoval ju.
21.
Čo zistí o Janovi a jeho správaní sa
v lese?
Je priateľský, zábavný, chlapi si ho vážia.
22.
Koho si zobral za manželku Jožo? Julu
23.
Prečo si ju Jožo zobral? Z pragmatického hľadiska –
dvom je v živote ľahšie a spájalo ich, že boli odsudzovaní dedinou (ona
telesne postihnutá, on nemanželský).
24.
Ako sa s ňou spriatelil? Keď pomáhala
Maruši s deťmi.
25.
Ako sa k ich vzťahu stavali sestry July? Nechceli,
aby si ho zobrala
26.
Čo povedali sestry Jule o sobáši
a vzťahu s Jožom? Aj tak ťa bude nenávidieť
27.
Prečo sa Juliným sestrám nepáči sobáš
s Jožom?
Nebude im mať kto pomáhať
28.
Čím sa Jula po sobáši trápi? Že ju nemá
rád a podvádza ju.
29.
Kedy sa Jožo odpúta od Maruše? Keď Maruša
sľúbi Julu dedinskému bláznovi.
30.
Prečo Jula nepovedala Jožovi, že čaká druhé
dieťa? Nechcela
ho trápiť a pridávať mu starosti
31.
Odkiaľ sa Jožo dozvie o tehotenstve svojej
ženy? Od
chlapov v lese.
32.
Ako Marušin život skončí? Napitá spadla do
kotla na vyváranie bielizne.
33.
Kam Jano chce odísť? Do
Ameriky
34.
Čo pred svojím odchodom Jano urobí? Predá „svoju“ polovicu
domu
35.
Ako sa Jožov vzťah k Jule zmení po narodení
druhého syna? Nájde si k nej cestu a uvedomí si, že
ju má rád.
36.
Čo Jula krátko pred smrťou zistí o vzťahu
Joža k nej?
Že ju ľúbil, hoci jej to nepovedal.
37.
Prečo prosí Joža o odpustenie? Keby bola vedela, že
ju mal rád, bola by o život bojovala.
38.
Koľko krát sa vyskytuje v románe inovať? 7
39.
Čo symbolizuje inovať v románe? Smrť
40.
Vysvetli myšlienku: „ Trp, Jozef Mak! Človek – milión si, nuž vydržíš všetko, keďže nie je
pravda, že najtvrdší je kameň, najmocnejšia je oceľ, ale pravda je, že najviac
vydrží na svete obyčajný Jozef Mak.“ Povzbudzuje hrdinu do ďalšieho boja so
životom, aj keď ho v ňom čaká iba utrpenie. Naznačuje, že ďalší život bude
rovnako ťažký.
Expresionistické prvky v diele Jozef Mak
A/ výrazné časti –
Maruša stratí krásu, opíja sa zvádza ženatého Joža, opitá umiera
B/ postavy málo rozprávajú, silný cit ich zadúša natoľko, že
nemôžu vysloviť svoje pocity
C/ lyrizované pasáže napr.
opis inovati
D/ rozprávač vstupuje
do deja, prihovára sa postave, hovorí za ňu
lebo Jožo nedostal ústa- to znamená všetko sa odráža v jeho vnútri
E/ postavy komunikujú v náznakoch, nepovedia čo cítia,
konajú inštinktívne ( pudovo ), často prežívajú protikladné pocity (Jožo – hnusí sa mu Maruša a predsa za
ňou ide)
F/ zameriava sa na duševný stav postáv a skutky, ktoré súvisia s psychikou
G/ protiklady – kontrasty
1/ Kontrasty na postavách-
Jozef má proti pól Jána a Maruša Julu
Jano Mak
Na jednej strane ústupčivý voči
matke a bratovi, na druhej strane výbušný a ťažko ovládateľný, iný
v rodine a iný medzi chlapmi v lese.
Na jednej strane láka chlapov do
Ameriky, aby zarobili peniaze; na druhej strane sám do Ameriky nejde;
dom nestavia, a predsa sa doňho
nasťahuje...
Jozef Mak
Je pracovitý, vo vnútri nie zlý
človek, navonok drsný, a predsa schopný hlbokých citov, o ktorých
nedokáže vypovedať;
miluje matku, ale hanbí sa za to, že
je nemanželský,
miluje Julu, no nikdy jej to
nepovie,
hnusí sa mu Maruša, a predsa ju
neodmietne...
Jula
Krotká, čistá, milujúca, pracovitá,
obetavá...,
dievča nevýraznej tváre,
s chromou rukou.
Bojí sa i zaplakať, na svete je
iba na to, aby jej rozkazovali.
Láskou k Jozefovi sa jej tvár
rozjasní (opeknie) a láskavé milujúce srdce zostane.
Uvedomuje si, že Jozef ju má rád až
v hodine svojej smrti.
Zomiera a ako by sa
ospravedlňovala, že o život viac nebojovala.
Maruša
Pekná, hrdá, mocná dievka,
jej tvár i duša ošpatnie - zmení
sa na škaredú zlomyseľnú, zatrpknutú, zanedbanú, opitú ženu sobášom s človekom,
ktorý ju (a ani ona jeho) nemiluje.
Je vydatá za Jana a zvádza
Joža.
2/ Kontrasty na skutkoch a citoch
- Jozefova láska
k Maruši a nečakané sklamanie.
- Jozefova
zanietená práca na stavbe domu a zvesť o tom, že dom mu nepatrí.
- Jozef si
uvedomuje kvality July - jej lásku, obetavosť a oddanosť i to,
že ju má rád, až v momente jej smrti.
- Jula zomiera, a predsa je šťastná.
Ukážka
A stalo sa toto vo štvrtok.
Potom v pondelok prišla inovať.
Veď vieme, inovať je najparádnejší závoj. Hocikde
a hocikedy ho niet. Pekný je závoj
na vyšedivených lúkach, ale teraz sa nerozložila po
rovinkách ani po úbočiach nie.
Krásny je na brezovom prúte, matne svieti,
aby bol diskrétny v nádhere a nevtieral sa do očú hocikomu.
Ale teraz neovil brezový prút.
Inovať nesadla ani na smreky, ani na vŕby, neprišla o polnoci, ako chodieva, prišla za bieleho dňa a sadla iba na Makovu
chalupu.
Ba ani tam sa nerozprestrela po
celej chalupe, nie po streche, nie na prahu, nie po celej chyži, iba na Julinu tvár sadla.
Na čelo, na privreté oči, na biele pery.
Na Julin biely úsmev.
Hej, Jula sa usmievala i potom, keď bola mŕtva.
Radosť, čo sa do nej tisla v posledné dni, nemohla tak naraz a ticho umrieť, ako umrela pokorná Jula. To nejde!... Radosť umiera
veľmi pomaly, alebo neumrie nikdy, najmä nie tam, kde jej bolo
veľmi málo.
Alebo umiera veľmi pekne.
Hľa, sviece, čo strážia nad Julinou radosťou a Julinou
inovaťou, prikláňajú si plamienky, akoby sa chceli pozhovárať o veci, zažmurkajú, zavše celkom veselo, a poplašia sa iba vtedy, keď sa vo veži
rozkýva najväčší zvon. Ten vážny, seriózny, keď zamumle. Jemu sa musí veriť, on žarty nikdy nevystrája.
A ešte vtedy, keď cez hustý rad speváčok a umodlených žien hodia
okom do kúta, kde sedí Jozef Mak.
(...)
Vstal raz, druhý raz, zastavil sa pri truhle, díva sa na inovať, ktorá sa neroztápala, a na inovati videl takúto
reč:
-
Nehnevaj sa na mňa, Jožko, veď ja za nič nemôžem. Keby som len trošku bola
tušila, že ma budeš raz
i nenávidieť, veď by som je nebola
oslabla do truhly. Bola by som sa držala života tak húževnate, tak tvrdo ako pleseň na kameni, nič by ma nebolo zožralo... Keby som trochu skôr...
Veď mi už aj srdce začalo biť, a ja ani sama neviem, prečo a ako prestalo. Veď by som ja
i plakala, keby som mohla, nuž odpusť mi, Jožko, a staraj sa o deti. Ver mi, hockedy by som sa rozbehla z neba za vami, mne by nebolo ťažko za vás hocičo opúšťať, ale...
Jozef Mak sa musel odvrátiť
i prvý i druhý raz a musel ísť do kúta.
Tu sedí a biedny je.
Nuž a kto je biedny, tomu nemôžeš inšie priložiť, iba biedu, tak počúvaj,
Jozef Mak, aby si mal biedy ešte viac. – Či sa ti nechce?... Nemožno ti utiecť,
darmo, počúvať musíš, lebo si tu. Nuž vedz, že sa všetko ešte neskončilo.
V románoch bývajú takéto veci ukončené. V románoch sa s Jozefom
Makom niečo také musí stať, aby ho viac na svete nebolo.
Lenže život nie je román, život je bralo, dolina, vrchy, kláty, sekera, náruživosti, chlieb a inovať, a všetky tieto veci nie sú
iba kulisy, aby sa dali hocijako postrkovať, ako sa fantázii páči. Nuž nemôžeš ty len tak zmiznúť, Jozef Mak. Obyčajný človek si a obyčajný človek musí zachovať veľký zákon sveta: Musí v druhej múdrej tridsiatke žať, čo v prvej nemúdrej
tridsiatke sial. Hocikto ti uverí, že je to smiešny poriadok, ale nepomôže ti nik, lebo zákon je zákon. Ani nech sa ti nesníva, aby si si zúfal, ba ani sa nežaluj, ani nezloreč. Zajtra sa pohneš za ľuďmi, navštíviš
i voskovú Máriu s deravými lícami, a všade ti niečo vezmú, niečo pridajú...
Trp,
Jozef Mak.
Človek –
milión si, nuž vydržíš všetko, keďže nie je pravda, že najtvrdší je kameň,
najmocnejšia oceľ, ale pravda je, že najviac vydrží na svete obyčajný človek
Jozef Mak.
Vysvetlite zvýraznené
časti textu ukážky:
Nehnevaj sa na mňa, Jožko, veď
ja za nič nemôžem. Keby som len trošku bola tušila, že ma budeš raz
i nenávidieť, veď by som je nebola oslabla do truhly. Bola by som sa
držala života tak húževnate, tak tvrdo ako pleseň na kameni, nič by ma nebolo
zožralo... Keby som trochu skôr... Veď mi už aj srdce začalo biť, a ja ani
sama neviem, prečo a ako prestalo. Veď by som ja i plakala, keby som
mohla, nuž odpusť mi, Jožko, a staraj sa o deti. Ver mi, hockedy by
som sa rozbehla z neba za vami, mne by nebolo ťažko za vás hocičo opúšťať,
ale...
Mŕtva Jula sa prihovára svojmu
mužovi a ospravedlňuje sa mu za to, že odišla príliš skoro, že o svoj život
viac nebojovala a vzdala sa skôr, ako si uvedomila, že ju má rád. Keby
skôr bola zistila, že ju má rád (keby jej to skôr dal najavo alebo povedal),
bola by o život húževnatejšie bojovala.
Musí v druhej múdrej tridsiatke žať, čo
v prvej nemúdrej tridsiatke sial.
Každého človeka dobehne jeho minulosť
a následky svojich rozhodnutí z mladosti nesie celý život. Alebo inak
- človek v druhej polovici života musí
znášať následky svojho nerozumného konania v mladosti.
Trp, Jozef Mak.
Človek – milión si, nuž vydržíš všetko, keďže
nie je pravda, že najtvrdší je kameň, najmocnejšia oceľ, ale pravda je, že
najviac vydrží na svete obyčajný človek Jozef Mak.
a/ Obyčajný človek v živote vydrží viac ako kameň, či
oceľ. Je tvrdý a pevný, keďže denno-denne
prežíva veľa utrpenia, ktoré musí prekonať
a bojovať o život ďalej.
b/ Slovné spojenie „ Trp,
Jozef Mak“ hovorí o tom, že nasledujúci
život bude rovnako ťažký, ako už prežité
roky. Fatalita jeho osudu sa prejavuje i v prognóze ďalších rokov.
Milo Urban – Živý bič
Spracujte odpovede na otázky o diele Živý bič
- Kde sa odohráva dej? Na Orave v dedine
Ráztoky
- Ktoré roky zachytáva? Roky 1. svetovej vojny (1914 – 1918)
- Čo symbolizuje názov románu?
bič = vojna
ako bič na ľudí
a Živý bič = j hnev ľudu, ktorý
prepukol na konci vojny, tzn. odpor ľudu voči pánom a ich boj proti útlaku
- Aký druh románu je Živý
bič? – sociálno-psychologický, unanimistický,
expresionistický, realistický román
- Vysvetli pojem unanimistický. unanimistický román –z lat. una anima = jedna duša.
- Ako sa prejavuje unanimickosť
v románe?
V mnohých situáciách ľud
dediny Ráztoky reaguje ako jeden človek, jeden celok –
obyvatelia dediny sú v niektorých situáciách kolektívnym hrdinom. Vidíme
to v mnohých:
a/ scénach – napr.
pochod ľudí na ubytovňu vojakov; rabovanie a podpálenie krčmy, ktorej dávali
vinu za vlastné nešťastie; namočenie a priviazanie notára v potoku...
b/ replikách – „Na pánov! Pohlušiť pánov!“ volal ľud.
- Napíš názvy častí románu?
- 1. časť:
Stratené ruky, 2. časť: Adam Hlavaj
- Podľa koho je pomenovaná
1.časť? Ondreja Koreňa, ktorý sa vráti z frontu
bez ruky, dokaličený.
- Čo symbolizuje „stratená“ teda uťatá ruka? - uťatá
ruka sa stáva symbolom vojny
Stratené ruky = stratené / chýbajúce ruky
mužov, ktorí odišli na vojnu
=
stratené/ odtrhnuté ruky
mužov, o ktoré vo vojne prišli
= bezmocnosť ľudí brániť sa voči vojne
- Čo je ideovým zámerom
autora? - Odsúdiť vojnu –
poukázať na útrapy, ktoré spôsobuje aj na území, kde sa vôbec nebojuje.
- O ktorej vojne píše
Urban? - Prvá svetová vojna
- Napíš 2
postavy, ktorých individuálne tragédie sú v románe zachytené? Ilčíčka,
Eva Hlavajová
- Napíš 3 príklady kolektívnych tragédií,
ktoré spôsobila vojna? - rekvirácie majetku v prospech
armády; červienka a smrť detí; odchod mužov na front; morálny úpadok
žien – alkoholizmus, nevera...
- Dopíš hrdinu, ktorý v románe
dezertoval. - Adam Hlavaj
- Dopíš hrdinu, ktorý bol
v románe zranený. - Ondrej Koreň
- Dopíš hrdinu, ktorý
v románe spáchal samovraždu. - vojačik
„Pánča“, Eva Hlavajová
- Dopíš hrdinu, ktorý
v románe zabil čatára. - Štefan Ilčík
- Dopíš hrdinu, ktorý
v románe zneužil svoju moc – notár Okolický
- Na akú chorobu zomierali
najmä deti v dedine? - červienka
- Kto Adamovi Hlavajovi
povedal pravdu o nevere jeho ženy a o otcovi nemanželského
dieťaťa? - Kúrňava
- Ako dedinčania potrestali
notára? - Vezmú ho na miesto, kde zomrela Eva
Hlavajová , posadia ho do rieky, podoprú a nechajú premýšľať nad tým, čo
zlé vo svojom živote vykonal. Utopí sa.
- Kto podpálil krčmu? - Adam Hlavaj
- Prečo podpálil práve krčmu? – Považuje ju
za zdroj zla, ktoré sa ľudu dediny dialo počas vojny (alkoholizmus žien,
zadlžovanie sa, strata majetku...)
- Napíš 2 postavy, ktoré dokazujú, že je to
realistický román.- Ilčíčka, notár Okolický
- Napíš meno Urbanovho učiteľa. Martin
Kukučín
- Obsah románu
Ľudia v Ráztokách nechápu, čo
znamená vojna. Až keď Ondrej Koreň prichádza z vojny, ľudia si začínajú
uvedomovať, čo to slovo naozaj znamená. Všetci sú zhrození. Chýba mu pravá ruka,
je nemý.
O pár dní odchádzajú mladí
muži z dediny na odvod. Zaťažko to padne matkám, ktorým vojna zobrala manželov
a teraz majú odovzdať i svojich synov. No musia sa podvoliť, vlasť ich
potrebuje. Tu vznikajú prvé hrozby, prvé nenávistné povzdychy. „Vlasť nikoho nenakŕmi, keď je hladný, ale
vlasti sa všetko musí dať.“ Ľud vníma vlasť, ako nejaký mocenský aparát,
nikdy ju nevidel, ale riadi ich celý
život.
Na vojnu musí ísť bojovať i Štefan Ilčík. Chystá
vzburu – chce ujsť aj so svojimi dvomi kamarátmi. Matka ho varuje. Podľa nej
musí poslúchnuť zákon. A tak je odvedený spolu s ostatnými dedinskými
mládencami za spevu a plaču matiek. Na vojne to nevyzerá o nič lepšie. Postele
plné hmyzu, zavšivavené oblečenie, stále ich dirigujú, neprávom trestajú, musia
ľahnúť na zem uprostred kaluže, keď to nadriadený rozkáže. Jedného dňa sa
Štefan vzpiera vrchnosti. Zabíja. „Ilčík
nepovedal ani slova. Jednou rukou chytil udretú tvár, druhou rýľ a vzápätí s
rozmachom sekol. Videl, ako čatár Róna zdvihol na obranu lakeť, lež rýľ
prešvihol ponadeň a Rónovi na hlave sa otvorila strašná rana. Pootočil sa, zvrtol
a vystrel sa ako vrece na zemi.“ Je odsúdený a popravia ho. Nešťastná matka
zostáva ale hrdá na svojho syna, že sa postavil na odpor trýzniteľom.
Vojna nezasahovala
Ráztočanov iba takto priamo; spôsobovala im bolesť, trápenie a hanbu aj
nepriamo: rozbila mravopočestnosť ľudí, uvoľnila opraty zrade, nevere a
zneužívaniu chudobných a bezbranných. Eva Hlavajová prosí notára Okolického o
pomoc. Žiada, aby vyreklamoval jej manžela, chce, aby jej ho vrátili. Notár
však Evu zneuctí, Eva otehotnie .
Celá dedina sa dozvedá o dieťati, nik však nevie, kto
je jeho otcom. Eva mlčí, hoci nastanú ťažké chvíle. Notár jej sľúbil, že ak sa
jeho meno utají, že jej manžela pošlú späť. A tak sa stará o celé hospodárstvo
sama. Tehotná, s malým synom Adamkom
chodieva siať, orať, zberať obilie. V posledných mesiacoch tehotenstva sa však
sama nedokáže o všetko postarať. Zostáva bez prostriedkov. Prosí ľudí o pomoc, no
tí ju posielajú preč so slovami, že je pobehlica. Nepomohol jej ani ten, čo ju
do tejto situácie dostal – notár
Okolický. Dekan Mrva sa nad ňou zľutoval, dáva jej a Adamkovi najesť. Presviedča
ju, že budúcnosť bude lepšia. Dedina ju však naďalej odsudzuje, keď sa narodí
dieťa, dokonca i pokrstiť ho kaplán Létay odmieta. Navyše jej už niekoľko
týždňov neprichádza list od manžela z vojny, a tak si úbohá myslí, že
zomrel. Eva pod ťarchou udalostí a nešťastia zo straty milovaného muža spácha
samovraždu – utopí sa v rieke. Odmietajú ju pochovať na cintorín, opäť však zasiahne
dekan Mrva. Pri smútočnom obrade nezvoní už Ondrej, ich milovaný zvon, ktorého
hlas doliehal k nebu. Museli ho dať roztaviť, na príkaz vrchnosti, a tak sa z
neho stali delá, ktoré vraždiť budú tých, čo sa donedávna pri ňom
modlili. Odobratím Ondreja akoby spadla z dedinčanov polovica viery,
utrpela nábožnosť. Zasiahne dekan, keď milými slovami presvedčí ľud, že nie vo zvone, ale v srdciach je viera
ukrytá.
V druhej časti, Adam Hlavaj prichádza do dediny
ako zbeh. Dezertuje z vojny, pretože už viac nedokáže zabíjať pre vlasť. Teší
sa na stretnutie so svojim synčekom Adamkom a ženou Evkou. V dome však nenájde
nikoho. Ilčíčka mu prezrádza, že jeho žena je mŕtva. Adam sa dozvie i o
nemanželskom dieťati. Vzkypí v ňom hnev a túži pomstiť zvodcu. Nikto mu nevie
povedať, kto to je, keďže Eva si tajomstvo vzala do hrobu. Jediný Jano Kúrňava
šípi, kto zviedol jeho ženu. Notár Okolický na neho vyhlási zatykač. Ľudia mu
však pomáhajú, on sa ukrýva v horách. Občas zájde do dediny, pohrať sa so
svojim synom, či vziať kúsok jedla. Pri jednej takejto návšteve, ho zbadá Jano
Kúrňava, prezradí ho notárovi a zatknú ho. Ľud Kúrňavu označí za Judáša. Vtedy
pochopí, že peniaze, ktoré mu notár ponúkol, sú menej hodné, ako spriaznenosť
dedinčanov. Pomôže teda Adamovi utiecť, pričom mu prezradí meno zvodcu. Adam sa
túži pomstiť.
Odchádza za notárom, ktorého zo strachu pred ním „trafí
šľak“ a ochrnie. V dedine vypukne červienka. Umierajú i malé deti. Vrchnosť
káže zasypávať výkaly vápnom. Ľud sa však sťažuje: „...keby tak radšej jedlo miesto vápna posielali! Deti vápnom
nevyliečime!“ Zomiera i nemanželské dieťa Evy a notár Okolický si začina
uvedomovať, že jeho život nemá zmysel. V Ráztokách sa ihneď rozchýrilo, kto bol
otcom dieťaťa. Vyvolalo to vlnu pohoršenia, všetci vedeli, v akých úbohých
podmienkach Eva žila na sklonku života i to, že notár jej nepomohol .Vinili ho
za jej smrť. Vojna sa skončila, vojská sa rozutekali, do dediny sa vracali
synovia – vojaci .Všetci sú šťastní, až na Ilčíčku, ktorej syn sa domov už
nikdy nevráti.
Začína rozsievať myšlienku, že sa dá postaviť
proti vrchnosti. A tak sa i deje. Ľud si uvedomuje, v akom otroctve a neslobode
žije a chce sa pomstiť .Za všetky útrapy, ktoré im vrchnosť spôsobila, pričom
ona z toho ťažila .“Nadžgávala“ si bruchá
z ich práce a lopoty, zatiaľ čo dedina hladovala. Ľud povstal - vedený
Adamom. Pochod na ubytovňu žandárov a následný stret s nimi ja jedna
z pôsobivých unanimistických scén diela. Notára nachádzajú na voze slamy, ako
sa chystá utiecť. Sú však prekvapení, keď namiesto notára nachádzajú zúboženú
ľudskú trosku. Vezmú ho na miesto, kde zomrela Eva, posadia ho do rieky, podoprú
a nechajú premýšľať nad tým, čo zlého vo svojom živote vykonal. Ako posledný
prichádza na rad krčmár Áron. Ľud mu nevie zabudnúť, ako úžernícky ťažil z jeho
utrpenia a na ich úkor si žil v prepychu. Idú sa mu pomstiť. „Liali mu do gágora, pokiaľ len vládal.“ Potom
mu rozoberú celý dom - každý si berie, čo môže, čo vidí. Na toto sa však Adam
nemôže pozerať, a tak dom podpáli.
Autor – Milo Urban
Nar.
v Rabčiciach;
novela
Za vyšným mlynom sa stala libretom pre operu KRÚTŇAVA (E. Suchoň)
Živý bič
Symbolika názvu:
-
Živý bič = vojna ako bič
na ľudí
ale aj hnev ľudu, ktorý prepukol na
konci vojny
1. časť –
Stratené ruky = stratené / chýbajúce ruky mužov, ktorí odišli na
vojnu
=
stratené/ odtrhnuté ruky
mužov, o ktoré vo vojne prišli
= bezmocnosť ľudí brániť sa vo vojne
2. časť –
Adam Hlavaj = názov podľa hlavného
hrdinu – Adam = prvý človek
Hlavaj = hlava, vodca davu
Román Živý bič je vrcholné dielo Mila Urbana,
Je to:
- sociálno-psychologický román - dominuje sociálny motív (bieda, hlad, choroby, rekvirácie v čase vojny) a postavy sú verne psychologicky vykreslené.
- unanimistický román –z lat. una anima = jedna duša.
Hoci je román zaľudnený postavami, ťažko možno
niektorú z nich označiť ako hlavnú.
V mnohých situáciách ľud dediny Ráztoky reaguje ako jeden človek, jeden celok –
obyvatelia dediny sú kolektívnym hrdinom. Vidíme to v mnohých:
a/
scénach – napr. pochod ľudí na ubytovňu
vojakov; rabovanie a podpálenie krčmy, ktorej dávali vinu za vlastné nešťastie;
namočenie a priviazanie notára v potoku...
b/ replikách
– „Na pánov! Pohlušiť pánov!“ volal ľud.
- Expresionistický
a/ Postavy konajú
pudovo, pod tlakom silných citov -
láska, hnev, nenávisť, strach, zlosť
b/ výrazné
časti – individuálne tragédie (tragédia Ondreja Koreňa, Štefana Ilčíka, Evy
Hlavajovej) i kolektívne tragédie (odchod mužov na vojnu, rekvirácie
majetku pre armádu, epidémia červienky a smrť detí, hlad, bieda
a alkoholizmus žien...)
c/ protiklady
na postavách (Adam Hlavaj – notár
Okolický, Eva – ženy v dedine) i na
skutkoch (hlad jedných – bohatnutie iných – napr. krčmár Áron; Eva túži po
návrate Adama a čaká dieťa notára...)
d/ vnútorný
svet postáv, ich duševné stavy –
city a pocity
4. protivojnový a
realistický román - Obraz vojny ako bojiska dostal malý priestor. Autor
poukazuje na to, ako vojna dolieha na obyčajného človeka, ktorý žije „Pánu Bohu
za chrbtom“. Podáva nepriame svedectvo o neľudskosti vojny -
vojna zničila i životy za frontom, ďaleko od priamych bojov
a zobrazuje dôsledky vojny:
a) majetkové (rekvirácia majetku, bohatnutie pánov na vojne – Áron, notár
Okolický, ...)
b) fyzické (zmrzačený Ondrej Koreň a iní vojaci – smrť Komárových
synov)
c) morálne (alkoholizmus nielen u mužov, ale aj u žien –
Matajka, ktorá pije po smrti svojho dieťaťa, uvoľnená morálka žien – Krista,
ktorá padá do náručia žandárov i vojakov, ktorým ide len o chvíľkové
pobavenie, iné ženy, ktoré sa spustili s vojakmi a žandármi
a čakajú ich deti ...)
d) sociálne (bieda, hlad, choroby ...)
e) psychické (samovražda Evy Hlavajovej a vojaka prezývaného „Pánča“
– kvôli šikane na vojne; Štefan Ilčík zabíja = vražda čatára Rónu; Ráztočania
podpália Áronovu krčmu, smrť Ilčíčky, smrť notára Okolického, ...)
Autor využil moderné postupy (vnútorný monológ, stvárnenie
postáv, spôsob kompozičnej výstavby, ...).
Dej je často prerušovaný a doplňovaný lyrickými opismi
prírody (metafora, prirovnanie) a tiež opismi prudkých duševných stavov
postáv.
V románe nájdeme množstvo postáv – väčšinou sú to obete,
no nájdu sa aj negatívne postavy:
Porovnanie diel expresionizmu
Názov
|
Jozef Mak
|
Živý bič
|
autor
|
Jozef Cíger Hronský
|
Milo Urban
|
Lit. obdobie / smer
|
Medzivojnová literatúra expresionizmus
|
Medzivojnová literatúra expresionizmus
|
literárny žáner +
jeho typy
|
Román – expresionistický, realistický, fatalistický,
sociálno-psychologický
|
Román – expresionistický, realistický, unanimistický,
sociálno-psychologický, protivojnový
|
Symbolika
v diele
|
Mak – človek milión = jeden z milióna obyčajných
bezvýznamných ľudí
Ukrižované ruky = utrpenie v živote
Nemá ústa = nedokáže vypovedať o svojich citoch a
pocitoch
|
Bič = vojna ako bič na ľudí
Živý bič = hnev ľudu na konci vojny
Stratené ruky = bezmocnosť; chýbajúce ruky mužov;
dokaličení muži
|
hlavná postava
|
Jozef Mak
|
Ondrej Koreň
Adam Hlavaj
|
miesto deja
|
Horehronie (Heľpa)
|
Orava (Ráztoky)
|
obdobie zachytené v
diele
|
1900 – 1930 (prvých 30 rokov Jozefovho života)
|
1914 - 1918
|
zvláštnosť
v štýle (jazyku)
|
Monológy sa menia na dialógy
Rozprávač vstupuje do rozhovoru s Jozefom alebo za
neho hovorí
Kontrasty -výrazné slová
Lyrické prvky v diele
|
Nárečie
Hovorový jazyk
Priama reč bez uvádzacej vety v replikách, ktoré sú
unanimistické (Pohlušiť pánov! Na pánov!)
|
delenie na časti
|
75 kapitol
|
1.časť: Stratené ruky
2.časť: Adam Hlavaj
|
ďalšie postavy (3)
|
Jano, Jula, Maruša
|
Ilčíčka, Eva Hlavajová, notár Okolický,
|
Kontrasty (2)
|
Jano - Jožovi
Jula - Maruša
|
Eva - iné ženy
Adam Hlavaj - notár Okolický
|
Výrazné časti (2)
|
Smrť July
Maruša oškaredie
|
Podpálenie krčmy
Smrť detí
Uviazanie notára
Alkoholizmus žien
|
téma (námet)
diela
|
Život obyčajného človeka v slovenskej dedine
na
začiatku 20. storočia.
|
Život ľudí v oravskej dedine počas 1. svetovej vojny
|
hlavná myšlienka
|
Človek v živote vydrží veľmi veľa, je silnejší ako
železo a tvrdší ako kameň. Dokáže
prekonať nepredstaviteľné .
|
Odsúdiť vojnu – poukázať na útrapy, ktoré spôsobuje aj na
území, kde sa vôbec nebojuje.
|
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára