I. na slobode
Od Tatier k Dunaju siroty spievajú:
Dajže, Bože, šťastia hôrnemu šuhaju!
Šťastia, Bože, šťastia zrána i zvečera,
a to takou mierou, ako nám on merá.
Merá nám on, merá dukáty z
klobúka,
červenú angliu od buka do buka!
Nad horou na skale perečko sa
belie:
kloňte sa, chalupy, traste sa,
kaštiele!
Bo kohos’ Jánošík na paloš
načiara,
tomu nespomôžu ani tria cisára;
a komu odpíše lístoček
trirohý,
toho nezachránia múry do oblohy.
II.
väzenie
Zbíjal som ja, zbíjal, boj za
pravdu bíjal,
čiernu krv tyranov trávniček
popíjal;
zbíjal som ja, zbíjal sedem
rôčkov v lete:
a vy že odkedy ten biedny
ľud drete?
III. rozlúčka duše ľudu s Jánošíkom
Či to anjel poslaný s palmami pokoja?
Či prišla, mŕtvy ľud môj, k nemu duša tvoja?
Janíčko, Janíčko, ty moje srdiečko –
ohlás sa, kdeže si, nesiem ti perečko!
Nesiem ti perečko v svojej pravej rúčke:
jaj, beda, prebeda, už sme na rozlúčke!
Jedna cesta hore, druhá cesta dole:
I púšťa dnu okienkom kvietky ľaliové
i načúva schýlená, čo jej milý povie.
A sotva sa tie kvety v čiernej tme stratili,
už hlas známy zastená z hĺbky tej mohyly:
„Zbohom!“ – A deva „Zbohom!“ vzdychne jak ozvena
a ako kvet podťatý padá na kolená.
IV. sen o slobode
On spí - mladý syn Tatier, zbičovaný zlostne;
tu skovaný v okovoch, ale voľný vo sne.
Oj, spi, duša mladušká, spi pekný dlhý sen -
keď v skutku nie, svoj život skonč trebárs vo sne len!
Spí opretý na kláte, odetý zo
zlata,
ale na ňom nadzemská ligoce sa
šata.
Tieň kríža mu na prsiach, na
čele blesk žiari,
rúčky, nôžky krvavé - a úsmev na tvári.
V. úvaha o smrti – treste za slobodu
Sloboda, sloboda, slobodienka
moja,
pre teba mne páni šibenice
stroja!
Preto, že som ťa schytil, keď ťa
psi trhali,
i vyniesol omdletú medzi Tatier
skaly,
vlastným dychom ťa choval, na
srdci zahrieval
a ťažké tvoje rany slzami
polieval:
Preto mrieť? - Oj, rád zomriem,
bos' sa ty mne milá
za to jedným pozrením dávno
odmenila.
VII. poprava
Jánošík stojí pred
šibenicou a...
Slnce v zlatej kolíske nad horou umiera,
hlucho, temno na vzchode, jak vprostred cmitera.
Obloha v ťažkom smútku až k zemi sa zhýna
sťa mať biedna nad rakvou jediného syna.
Hory, doly v pokore od Tatier k Dunaju.
Dole – sedliačik orie na nevlastnom poli,
a hore – ohník horí na Kráľovej holi.
IX. svadba s kráľovnou víl
Pôjdeme my na ten sobáš
v žiare slnka,
v hromov hluku,
ponad svetom, Janík, podáš
bielej kráľke pravú ruku.
Zaznie pieseň oslávenia,
rozlejú sa zemou zore;
svet zlý padne na kolená –
a národ náš vstane hore!
Otázky
k ukážkam
1) Opíš
kompozíciu diela Smrť Jánošíkova. (Aký je to útvar, koľko má spevov, ako sú
označené...)
Lyricko-epická skladba, má 9 spevov označených číslami
2) Urči,
aký prozodický systém sa v básni uplatňuje. Vysvetli, na čom je založený.
Sylabický verš – je založený na rovnakom počte slabík vo
veršoch.
3) Vyznač
v ukážke z 1. spevu polveršové prestávky.
Dieréza =
polveršová prestávka sa označuje ll
Od Tatier k Dunaju
ll siroty
spievajú:
Dajže, Bože, šťastia ll hôrnemu šuhaju!
Šťastia, Bože, šťastia ll zrána i zvečera,
a to takou mierou, ll ako nám on merá.
Merá nám on, merá ll dukáty z klobúka,
červenú angliu ll od buka do buka!
4) Koľko
slabík vo verši prevláda v ukážke z 1. spevu? Ako nazývame takýto
verš?
12 – dvanásťslabičný verš
5) Nájdi a označ v ukážkach verše, v ktorých
Jánošík vystupuje ako:
legendárna postava
z ľudovej slovesnosti, zodpovedajúca ľudovej predstave, povestiam a rozprávkam
predstaviteľ
protifeudálneho odboja
národný buditeľ,
bojovník za práva slovenského národa
alegorická bytosť
6) Vysvetli,
aké vlastnosti robia z Jánošíka typického hrdinu slovenského romantizmu – tzn.
napíš spoločné znaky Jánošíka
a Janka z Kráľovej balady Zakliata panna vo Váhu a divný Janko.
Titanizmus (bojuje za národ),
tragizmus (je popravený),
pesimizmus (zobrazuje posledné chvíle jeho života vo väzení
a popravu),
individualizmus (sám je väzeň),
prostredie (pod šibenicou, vo väzení – pochmúrne),
historizmus (postava zo 17. storočia),
námet v ľudovej slovesnosti
7)
Pripíš vhodné slová (slovné spojenia)
k jednotlivým ukážkam zo spevov tak, aby vystihovali podstatu spevu. Vyber
z možností –
IV. sen o slobode,
VII poprava,
I. na slobode,
III. rozlúčka
duše ľudu s Jánošíkom
IX.
svadba
s kráľovnou víl,
V. úvaha o smrti – treste za slobodu,
II. väzenie
8) Vieš vysvetliť, prečo si
autor vybral zlapanie, väznenie a popravu Jánošíka a nie jeho
dobrodružný život? (Ak nie, zamysli sa nad osudmi štúrovcov po revolúcii 1848 /
49.)
Lyricko-epickú skladbu písal po revolučných udalostiach
v roku 1848 / 49. Štúrovci bojovali na strane víťaza (rakúskeho cisára),
ale ten dané sľuby nedodržal, tzn. ich sny a predstavy sa nesplnili.
Dokonca niektorí boli pod policajným dozorom (Ľ. Štúr), niektorí v emigrácii (M.M.Hodža) a iní sa skrývali pred vrchnosťou(J.M.Hurban).
Dokonca niektorí boli pod policajným dozorom (Ľ. Štúr), niektorí v emigrácii (M.M.Hodža) a iní sa skrývali pred vrchnosťou(J.M.Hurban).
9) Vyber slová, z ktorých
najviac cítiť prítomnosť symboliky
Tatry, Dunaj, Kráľova hoľa, sokol, chalupy (chudoní), katiele
(bohatí), kríž, rakva ....
10) Napíš svoj názor - o kom povedal Jánošík
nasledujúce slová: „...žiť nezná,
nebožiatko, a zomrieť nemôže.“ (6. spev)
O Slovákoch - o svojom národe, ktorí v tom
čase nemali svoj vlastný štát a slobodu, ale nechceli sa podvoliť
maďarizácii a pripustiť, aby zahynuli ako národ.
11) Prečítaj si 7. spev
a vysvetli, v akom vzťahu je prírodný motív k atmosfére básne.
Aj príroda smúti nad smrťou Jánošíka – slnko sa skrylo,
obloha otemnela/stmavla, vtáčiky prestali spievať. – Opis prírody ako pred
búrkou.
12) V 1. speve nájdi hyperbolu.
Hylerbola = zveličovanie
Bo kohos’ Jánošík na paloš
načiara,
tomu nespomôžu ani tria cisára;
alebo
a komu odpíše lístoček trirohý,
toho nezachránia múry do oblohy
13) V ľubovoľnom speve nájdite príklad na kontrast
(protiklad).
Tieň
kríža mu na prsiach, na čele blesk žiari,
alebo
rúčky, nôžky krvavé - a úsmev na tvári.
alebo
svet zlý padne na kolená – a národ náš vstane hore!
alebo
alebo
tu skovaný v okovoch, ale voľný vo
sne
14) Vyhľadajte a napíšte
príklad na:
Sú aj mnohé iné, ako uvádzam
a/ metaforu Tieň kríža mu na prsiach (genitívna metafora), s palmami pokoja
b/ personifikáciu Slnce nad horou umiera
c/ prirovnanie sťa mať biedna
d/ epiteton v zlatej kolíske
f/ zdrobneninu Janíčko, srdiečko,
rúčka, lístoček...
g/ básnické zvolanie Sloboda, sloboda, slobodienka moja, pre teba mne páni
šibenice stroja!
Dajže, Bože, šťastia hôrnemu
šuhaju!
h/ básnickú otázku ...a vy
že odkedy ten biedny ľud drete?
i/ epizeuxu Janíčko, Janíčko
Sloboda,
sloboda
j/ inverziu duša mladušká (prehodený slovosled)
k/ anaforu Či to anjel poslaný s palmami
pokoja?
Či prišla,
mŕtvy ľud môj, k nemu duša tvoja?
15) Ako nazývame
oslovenie neprítomnej osoby – napríklad:
Či prišla, mŕtvy
ľud môj, k nemu duša tvoja? Apostrofa
16) Zistite
a dopíšte
autor
|
názov
|
Literárny útvar
|
Jánošík
|
1.
slovenský film
|
|
Stanislav Štepka
|
Jááánošííík
Správa o
hrdinovi
|
Divadelná
hra
(Radošinské
naivné divadlo)
|
Kolektívny
|
Jánošíkov
poklad v Bielej skale
|
povesť
|
(libreto
Ernest Bryll,
hudba
Katarzyna Gartnerová)
|
Na skle maľované
|
muzikál
|
Jánošík
|
Trojzväzkový
román.
|
|
Ján Lebiš
|
Jánošík
|
|
neznámy
|
-
|
|
Ján
Kulich
|
Jánošík
|
17) Bonusová otázka:
a/ Zisti meno herca, ktorý hral legendárneho Jánošíka
v československom filme
z roku 1935 (réžia: Martin
Frič) Herec: Paľo Bielik
b/
Zisti, v ktorom roku bol natočený prvý slovenský film 1921 a aký mal názov Jánošík.
18)
Na základe pracovného listu napíšte do zošita ideovo – estetický rozbor skladby
Smrť Jánošíkova
Lyricko-epickú skladbu Smrť Jánošíkova napísal Ján Botto, po revolučných udalostiach v roku 1848 / 49. Sny a predstavy Štúrovcov sa nesplnili. Dokonca niektorí boli pod policajným dozorom (Ľ. Štúr), niektorí v emigrácii (M.M.Hodža) a iní sa skrývali pred vrchnosťou(J.M.Hurban) - preto sa zameriava na zlapanie, väzenie a popravu Jánošíka.
Lyricko-epickú skladbu Smrť Jánošíkova napísal Ján Botto, po revolučných udalostiach v roku 1848 / 49. Sny a predstavy Štúrovcov sa nesplnili. Dokonca niektorí boli pod policajným dozorom (Ľ. Štúr), niektorí v emigrácii (M.M.Hodža) a iní sa skrývali pred vrchnosťou(J.M.Hurban) - preto sa zameriava na zlapanie, väzenie a popravu Jánošíka.
Má 9 spevov označených číslami:
I.
na slobode,
II.
väzenie
III.
rozlúčka duše ľudu
s Jánošíkom
IV.
sen
o slobode,
V. úvaha o smrti –
treste za slobodu
VI. Uvažuje o Slovákoch - o svojom národe, ktorí
v tom čase nemali svoj vlastný štát a slobodu, ale nechceli sa
podvoliť maďarizácii a pripustiť, aby zahynuli ako národ.
VII poprava,
IX. svadba s kráľovnou víl,
Jánošík
je typický hrdina romantizmu, tzn. dielo má typické znaky slovenského
romantizmu.
§
titanizmus (bojuje za
národ),
§
tragizmus (je
popravený),
§
pesimizmus (zobrazuje
posledné chvíle jeho života vo väzení a popravu),
§
individualizmus (sám je
väzeň),
§
prostredie (pod
šibenicou, vo väzení – pochmúrne),
§
historizmus (postava zo
17. storočia),
§
námet v ľudovej
slovesnosti
§
sylabický verš (12
slabičný)
Jánošík
v diele vystupuje ako:
legendárna postava
z ľudovej slovesnosti, zodpovedajúca ľudovej predstave, povestiam
a rozprávkam
predstaviteľ
protifeudálneho odboja
národný buditeľ,
bojovník za práva slovenského národa
alegorická bytosť
(sobášom s kráľovnou víl sa stáva nesmrteľný)
Autor
využil množstvo umeleckých výrazových prostriedkov:
§
Symboly (sokoli, Tatry,
Duanj, kríž...)
§
Hylerbolu (Bo kohos’
Jánošík na paloš načiara, tomu nespomôžu ani tria cisára)
§
Protiklady (...svet zlý
padne na kolená – a národ náš
vstane hore!)
§
Metaforu (Tieň kríža mu na prsiach - genitívna
metafora)
§
personifikáciu (Slnce
nad horou umiera)
§
prirovnanie (sťa
mať biedna)
§
epiteton (v
zlatej kolíske)
§
zdrobneninu (Janíčko, srdiečko, rúčka, lístoček...)
§
básnické zvolanie (Sloboda,
sloboda, slobodienka moja, pre teba mne páni šibenice stroja!)
§
básnickú otázku (...a vy
že odkedy ten biedny ľud drete?)
§
epizeuxu (Sloboda,
sloboda)
§
inverziu (duša
mladušká - prehodený slovosled)
§
anaforu Či
to anjel poslaný s palmami pokoja?
Či prišla, mŕtvy ľud môj, k nemu duša tvoja?
§
Apostrofu (Či prišla, mŕtvy ľud môj, k nemu duša tvoja? )
Postava
Jánošíka bola a je vďačným zdrojom inšpirácie mnohých umelcov –
spisovateľov, skladateľov, výtvarných umelcov, sochárov, režisérov. Aj prvý
slovenský film natočený v r. 1921 bol Jánošík. Muzikál Na skle maľované
kvôli jeho popularite bol v repertoári SND 30 rokov.
,
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára