BAROK
16. – 18. STOR
Barok
z barocco = perla nepravidelného tvaru
Vanitas vanitátum =
márnosť nad márnosť
Dekoratívnosť =
ozdobnosť
Pompéznosť=
nádhera, honosnosť
Patetickosť =
nadnesenosť
Storočie vojen
(náboženské vojny – 30 ročná vojna, križiacke výpravy; dobyvačné vojny - turecké
nájazdy...)
Reformácie
(reformácia - snaha o nápravu cirkvi;1521 augsburský mier = ev. cirkev) a protireformácie
Chorôb
(morové epidémie)
Druhy a žánre
Cestopisy a memoáre
Náučná literatúra
Náboženská lyrika
Didakticko-reflexívna lyrika
Predstavitelia
Torguato Tasso – Oslobodený Jeruzalem
John Milton – Stratený raj
Ján Ámos Komenský – Labyrint světa a ráj srdce;
-
Didaktica Magna; Brána jazykov otvorená, Informatórium
školy mateřské, Svet v obrazoch...
-
Učiteľ národov (školské systémy; didaktické zásady – názornosti, veku primeranosti,
postupnosti ...; zákaz telesných trestov...)
„Výskumom som sa poučil, že s krásou všetkých európskych jazykov
nielen súperiť, ale aj vyhrať môže jedine slovanský. Lebo
NEUSTUPUJE PRED
VÁŽNOSŤOU A
VELEBNOSŤOU ŠPANIELČINY,
JAGAVOSŤOU A ĽAHKOSŤOU FRANCÚZŠTINY,
VZNEŠENOSŤOU A PÔSOBIVOSŤOU ANGLIČTINY,
BOHATSTVOM ZMYSLOV A DÔRAZOM NEMČINY,
MIERNOSŤOU A PRESNOSŤOU
TALIANČINY;
KONEČNE PANOVAČNEJ
PRÍSNOSTI MAĎARČINY,
toľko má úplných kvalít ...“
Matej Bel v latinskom
predslove ku knihe Pavla Doležala Grammatica slavico-bohemica
Hugolín
Gavlovič
Doplňte
vhodné slová
Františkánsky mních
Pôvodom Poliak
Vychovávateľ
v bohatých meštianskych rodinách.
Námety
na napísanie vyše 1200 mravoučných básní získal
počas pobytu v horách, kde sa liečil z pľúcnej choroby. Sú to diadakticko - reflexívne básne
(výchovnovzdelávacie – úvahové básne), ktoré prinášajú rady do
života, odsudzujú opilstvo, lenivosť, chamtivosť... a vyzdvihujú význam
vzdelania.
Každá
báseň začína poučením (tzv. nápadkom), za ktorým nasleduje vysvetlenie
myšlienky v troch štvorveršiach.
Vyšli
pod názvom Valaská škola mravúv stodola
Vysvetlite
význam slov (použi http://slovniky.juls.savba.sk/
):
valach
valach – pastier na
salaši ale aj vykastrovaný kôň; Valach – priezvisko ale aj národnosť
škola
vzdelávacia inštitúcia
mravy
správanie
stodola
veľká zvyšajne drevená stavby, ktorá slúži na
uskladnenie
Ako
súvisí názov s informáciami, ktoré máte o diele Hugolína Gavloviča – Valaská škola mravúv
stodola
Kniha obsahuje vyše 1200 (zmestilo sa ich veľa do zbierky, ako sa
zmestí veľa do stodoly) mravoučných basní, ktoré učia, ako sa správať (mravy je
archaizmus slova správanie). Učia obyčajnej ľudovej múdrosti valachov (pastierov).
Nápadky
z básní H. Gavloviča
Velmi je hlúpy, kto vlast svú tupí.
Jednako se všeci roďá, nejednako k smrti
choďá.
Peníze všechno múžou.
Pekne sa
drž v ceste v dedinách i v meste. (o spoločenskom
správaní)
Kde gazdiná korhelkyňa, tam prázdna je kuchyňa. (o opilstve)
Voják dvúr Bohúm na obeť se kŕmi. (odpor proti vojne)
Vlasť svoja každému milá.
Pracování stálé dáva úžitky nemalé. (o práci)
Čo dobrého čítaš., to si pamatuj.
Jak chce. literatúru vedeť, musíš pri učení sedeť. (o vzdelaní)
Nad literárne umení vetší bohatstvo není. (o literatúre)
Pozrite
si báseň a farebne vyznačte vonkajšiu kompozíciu básne.
Hle,
človek opilý – žádnému nemilý nápadok = hlavná myšlienka = názov básne
Jestli se chceš, jako svedčí, opilstva varovat,
tak sebe
daj opilého človeka malovat:
Nech
bude neočesaný a sliny po brade,
neumytý,
nespúsobný, zaválaný všade.
Slabé
nohy, mrtvý jazyk a krvavé oči,
vždycky
letíc dolu nosem, čo s nohú pokročí.
V hlave
víno, v bruchu rozum, v údoch žádnej sily, tri štvorveršia
tento
nápis daj pod neho: Hle, človek opilý.
Tento
človek neni človek, neb rozum utratil,
když se
s zbytečným nápojem v hovado obrátil.
A jak
spadne do kaluže, bude postel jeho,
a i svine
tam líhajú z obyčaje svého.
- Čo má
urobiť človek, aby sa vyvaroval opilstva?_dať si namaľovať opitého
človeka
3.
Vypíš prívlastky, ktorými označuje opilca: neočesaný, neumytý,
nespúsobný, zaválaný
- Napíš,
v ktorých veršoch je opis a v ktorých charakteristika!
_____________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________
- Ako
nazývame spôsob charakteristiky, keď priamo (prídanými menami) vymenujeme
vlastnosti?
Priama charakteristika
- Ku
komu prirovnáva opitého človeka? svini a hovädu
- Vypíš
nepriamu charakteristiku z básne Hugolína Gavloviča
______________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________
PETER BENICKÝ
(1606-1664)
Slovenské verše
"Významnou črtou básní je
sklon k spoločenskej kritike a satire... ...Básne sú napísané v silne
slovakizovanej češtine.
Básnický štýl pôsobí pomerne jednoducho. Využíva štylistické
prostriedky ľudového hovorového jazyka - najmä mierne preštylizované príslovia a porekadlá."
-
súhrn
všeobecných právd a poučení o výchove, boji, cnostiach, manželstve,
spoločnosti, vzdelaní, pracovitosti, vysmieva sa z vysokej šľachty
-
vyjadruje
kladný vzťah k umeniu, vzdelaniu, poddanstvu
15 Žádný
bohatého,
zlato,
stríbro jeho
nemá
chválit žádného,
lebo
mnohý kramár
má
veliký tovar
ale však není jeho.
Švec také s kožami
má
své zamestnání,
maso
pak je jiného.
Chválíš-li,
chvál pro cnost,
skušenost
a múdrost Múdry ako Šalamún
Šalamúna
múdreho.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára