Humanizmus a Renesancia
Dante Alighieri - Božská komedia - Básnikova duša putuje záhrobím. V Pekle ho sprevádza básnik Vergílius. Tu trpia hriešnici a zločinci. Prechádzajú do Očistca, ktorý je prechodom k radosti neba. Rajom sprevádza Danteho jeho milá Beatrice, ktorú chcel autor svojou básňou osláviť. Skladba má niekoľko významov. Danteho duša predstavuje celé ľudstvo, Vergílius rozum a Beatrice náboženstvo.
Anglická literatúra
II.dejstvo
- Hamlet sa vydáva za blázna. Polónius, kráľov dôverník a otec Hamletovej milej Ofélie, podozrieva Hamleta, že pomätenosť len hrá. Navedie svoju dcéru, aby mu vrátila darčeky a listy, ktoré najprv ukázala otcovi. Je pre ňu ťažké voliť medzi láskou k mužovi a povinnosťou voči otcovi. Hamlet sa tvári, že ju nemá rád. Na hrad príde herecká skupina a Hamletovi spolužiaci, po ktorých poslal kráľ.
III.dejstvo
- Polónius zinscenuje stretnutie Ofélie a Hamleta, ktoré z úkrytu pozoruje spolu s kráľom. Hamlet zbadá úskok a presvedčivo hrá blázna, čím úplne zmätie milujúcu Oféliu. Hamlet upraví text hry tak, že herci odohrajú vraždu kráľa presne tak, ako zomrel Hamletov otec. Kráľovi príde zle a herci nemôžu dohrať svoje predstavenie. Hamlet zabil Oféliinho otca, keď načúval skrytý za závesom rozhovoru kráľovskej matky a syna.
IV.dejstvo
Kráľ posiela Hamleta so zradnými spolužiakmi Rosencrantzom a Guildesternom do Anglicka s listom, v ktorom žiada, aby ho tam úkladne zabili. Hamlet vymení znenie listu a na popravu odídu jeho podarení spolužiaci. Sám sa dostane pirátskou loďou domov. Stretne sa s Horatiom na cintoríne práve vo chvíli, keď pochovávajú Oféliu, ktorá sa zo žiaľu pomiatla a utopila. Na pohrebe je aj jej brat Leartes, ktorý prišiel z Anglicka, aby pomstil otcovu smrť.
Kráľ Leartovi povie, kto je vrahom jeho otca. Zinscenuje súboj Learta a Hamleta, Leartes sám navrhne nečestný postup – hrot meča bude namočený v jede. Meče si v boji vymenia, Hamlet je zranený, Leartes umiera a pred smrťou si uvedomí diabolskosť kráľovho plánu a všetko prezradí Hamletovi. Matka Gertrúda nevediac o tom, pripíja na víťazstvo synovi otráveným nápojom, ktorý bol prichystaný, ak by bol Hamlet smädný. Hamlet prebodne kráľa otráveným mečom a nakoniec sám zomiera.
Zostáva jediný svedok tragédie Horatius, umierajúci Hamlet ho prosí, aby neumrel spolu s ním a aby rozpovedal svetu tento príbeh a očistil jeho meno. Novým panovníkom Dánska sa stáva nórsky princ Fortibanbras.
Antigona
|
Hamlet
|
|
Hlavnej postavy
|
Názov podľa
|
Hlavnej postavy
|
Sofokles
|
Autor
|
William Shakespeare
|
Starovek – grécka antika
|
Lit. obdobie
|
Humanizmus a renesancia
|
dráma
|
Lit. druh
|
Dráma
|
tragédia
|
Druhový útvar /žáner
|
tragédia
|
Historický z mytológie
|
Námet
|
Historický - z dánskej kroniky 12. stor.
|
Kráľovský hrad v Tébach
|
Prostredie deja
|
Hrad Elsinor
|
Kráľovského (kráľ + deti bývalého kráľa)
|
Postavy z prostredia
|
Kráľovské (kráľ a princ)
|
Úcta k zákonom – dodržiavanie zákona
|
Téma
|
Vražda a pomsta
(spravodlivosť)
|
Prológ + 5 dejstiev + Epilóg
|
Kompozícia
|
5 dejstiev
|
Próza i poézia v jednom diele
|
Forma
|
Próza i poézia v jednom diele
|
Eteokles a Polyneiko
-
Vzájomne sa zabili v súboji
Antigona
-
Obesila sa v kamennej hrobke na svoj
závoj
Haimon
-
Prebodol sa otcovým mečom, keď našiel Antigonu
mŕtvu
Eurydika
-
Po správe, že jej syn Haimon je mŕtvy ju našli
v kaluži krvi
Kreón
-
Pomiatol sa po smrti syna i manželky
|
Záver / smrť
(koho a ako)
|
Starý kráľ Hamlet - Bol otrávený vlastným bratom –
v spánku mu naliali bolehlav do ucha
Polónius -Hamlet ho omylom
prebodol, keď načúval za závesom
Ofélia - Zbláznila sa
a v pomätení sa utopila v rieke
Gertrúda - Vypila otrávené
víno určené Hamletovi (na oslavu jeho víťazstva)
Laertes - Hamlet ho zabil
v súboji, zasiahol ho Laertovým otráveným mečom
Klaudius - Hamlet ho zabil
v súboji
Hamlet - Zomrel na
následky otravy (pri zápase ho porezali mečom, ktorého hrot bol otrávený
prudkým jedom)
|
Zbor
|
Šíri zvesť ďalej
|
Horácio
|
Antigona
Typická postava antiky
(kalokagatia)
A/ múdra – vie, že zákony bohov sú nad ľudskými
B/ silná
Duševne – nebojí sa postaviť kráľovmu rozkazu; dokáže sa postaviť
svojmu strachu
Telesne - má dosť sily, aby sama pochovala brata
C/ duševne krásna – jej
názory hovoria o jej duši – Neprišla som na svet nenávidieť, ale
milovať; rovnako si váži oboch bratov; obhajuje spravodlivosť
D/ individualista – sama
v boji za spravodlivosť
|
Charakteristika hlavnej
postavy
(dôkaz znakov antickej
i renesančnej postavy)
|
Hamlet
Typická renesančná postava
-
Dá prednosť životu pri rozhodovaní „Byť či
nebyť?“
A/ múdry
– neustále sa vzdeláva (číta
knihy)
–pozná antickú filozofiu – Sokratovu myšlienku, že pravdu môžu
hovoriť iba deti a blázni
–dokáže prepracovať divadelnú hru tak, aby do nej zakomponoval vraždu
svojho otca a odhalil vinníka
–prekukne lesť Klaudia, keď ho posiela do Anglicka
B/ silný
–telesne – porazí v zápase Laerta
–duševne – prekoná svoj strach a bolesť, vzoprie sa
nespravodlivosti
C/ duševne krásny –
–túži po spravodlivosti
–chce ochrániť Oféliu pred bolesťou a posiela ju do kláštora
–spomína si na šaša, ktorého mal ako dieťa rád
D/ individualista
–spolieha sa iba sám na seba
–nikoho nechce ohroziť ani nikomu neverí
–Silná osobnosť – vzbudzuje úctu a rešpekt u priateľov i
kráľa
|
Iba rozvážni ľudia vedia byť
šťastní.
Nehrešte, uráža to bohov.
Človeka, ktorý si mnoho
o sebe myslí a používa veľké
slová, neminie veľký trest...
Zistíte,
že podlý zisk je pre človeka väčším nešťastím než šťastím.
Svoju dôstojnosť neuchrániš tak, že budeš šliapať
na dôstojnosť bohov (iných).
Ja
som prišla na svet milovať, nie nenávidieť.
|
citát
|
POLONIUS:
A zopár
mojich dobrých rád si zapíš za uši.
Nesmieš myslieť
jazykom.
Zakaždým dvakrát
meraj a raz rež.
Buď priateľský,
lež nepodkladaj sa priateľom,
a o kom
sa presvedčíš, pripútaj si ho oceľovým hákom.
Lež nepošpiň si
ruky priateľstvom s hocakým holobriadkom.
Vyhýbaj sa
sporom, ale keď raz budeš v spore, nech sa ti po ňom súper vyhýba.
Sluch dožič
každému, hlas málokomu.
Váž cudziu
mienku, s vlastnou hospodár.
Pri voľbe šiat
vždy na svoj mešec hľaď,
bohato šať sa,
nie však výstredne.
Nezriedka šaty
robia človeka
A vo
Francúzsku vo vysokých kruhoch si
každý šľachtic na to potrpí.
Nesmieš byť
dlžník ani veriteľ – pôžičkou môžeš stratiť priateľa, dlžoby odučia ťa
šetrnosti.
A predovšetkým
sebe verný buď - vyplynie z toho
ako z noci deň, že ani iných nezradíš.
Buď zbohom –
mojím požehnaním zrej.
|
OTÁZKY
1. V ktorom
storočí sa vyvíja humanizmus a renesancia? 14.-17.
storočie – vrchol v 15. stor.
2. Nakresli časovú priamku, v ktorej zvýrazníš obdobie humanizmu a renesancie
3. Aké vynálezy a objavy boli objavené v v období humanizmu a renesancie?
Kníhtlač – Johann Guttenberg,
zdokonalenie kompasu,
vynájdenie pušného prachu,
heliocentrická sústava – Mikuláš Koperník
objavenie Ameriky – Krištof Kolumbus
4.
Čo znamená
humanizmus a čo presadzuje?
Humánus – ľudský, ľudskosť,
zdôrazňuje právo človeka na šťastný pozemský život, slobodný rozvoj osobnosti
5.
Čo je to renesancia
a ktorých oblastí sa týka?
Renesans – znovuzrodenie, obrodenie
(ideálov antiky)
6.
Vysvetli pojmy
racionalizmus, senzualizmus, individualizmus.
Racionalizmus – filozofický smer, ktorý kladie do
popredia rozum - úcta k rozumu
Senzualizmus – filozofický smer, ktorý tvrdí, že jediným
zdrojom poznania sú zmyslové javy, vnemy a pocity tzn. zmyslové vnímanie
sveta,
Individualizmus – zdôrazňuje sa sila, význam a právo
každého jednotlivca
7.
Aké hodnoty boli
charakteristické pre antický svet a kultúru?
Kalokagatia – súlad telesnej a duševnej stránky
človeka – telesne zdatný, duševne krásny a vzdelaný človek
8.
Ktoré žánre sa
používali?
tragédie,
komédie, sonety, novely, romány, eposy, satiry
9.
Aký jazyk používali
autori v období humanizmu a renesancie?
národné jazyky
10. Kto patrí k predstaviteľom talianskej lit. humanizmu
a renesancie a ktoré dielo?
Dante
Alighieri – Božská komédia
Giovanni
Bocaccio – Dekameron
Francesco
Petrarca – Spevník (Sonety pre Lauru)
11. Kade prechádza Dante v Božskej komédii, kto ho
sprevádza a čo symbolizujú miesta i postavy?
Danteho duša prechádza cez peklo, raj, nebo
Sprevádza ho Vergilius – rímsky básnik – predstavuje
vzdelanosť
Beatrice – milá – predstavuje cit
a vieru
Dante
- predstavuje ľudstvo pozemskosť
Božská komédia ovplyvnila Jána Kollára (posledné spevy
Slávy dcery)
12. Kto je zakladateľom novelistiky?
Giovanni
Boccaccio
13. Vysvetli názov Dekameron?
Deka=10
10 mladých ľudí sa 10 dní skrýva na vidieku – rozprávajú
si rôzne príbehy o láske, vernosti, nevere, chamtivosti .... tzn. vznikne
100 príbehov
14. Ktoré diela sú paródiou stredovekých rytierskych románov?
Dômyselný
rytier Don Quijote de la Mancha
Gargantua
a Pantagruel
15.
Čo je paródia?
Komická
až satirická napodobenina literárneho diela, smeru, spisovateľského štýlu
16.
Kto patrí k predstaviteľom francúzskej lit.
humanizmu a renesancie a ktoré dielo?
François
Rabelais: Gargantua a Pantagruel
François
Villon: Malý testament, Veľký testament
17.
Kto patrí k predstaviteľom anglickej lit. humanizmu
a renesancie.
William Shakespear
18.
Čo vieš o divadelných spoločnostiach obdobia
humanizmu a renesancie v Anglicku? William
Shakespeare (predstaviteľ „alžbetínskeho divadla“) - rozvíja sa v Anglicku
za vlády kráľovnej Alžbety I.
Tzv.„alžbetísnske obdobie“ – dochádza
k modernizácii anglickej spoločnosti, v Londýne sú zakladané
profesionálne divadelné spoločnosti – spoločnosti profesionálnych hercov
19. Charakterizuj Shakesperarovu tvorbu (príklady na tragédie, komédie i historické
hry) Historické hry - Kráľ Ján, Richard II., Henrich IV. – 2 diely, Henrich V., Henrich
VI. – 3 diely, Richard III., Henrich VIII., Eduard III., Iulius Caesar,
Komédie: Skrotenie zlej ženy, Sen noci
svätojánskej, Veselé panie windsorské
Tragédie: Hamlet, Romeo a Júlia, Othello,
Kráľ Lear, Macbeth
20. Rozober myšlienkovo i formálne jednu Shakesperaovu tragédiu.
- podľa vlastného výberu
21.
Kto hrá Hamleta vo filmovej verzii, ktorú ste pozerali?
Mel Gibson, Laurence Olivier
22.
Ktorí hudobní skladatelia boli inšpirovaní
Shakespearovými dielami?
Opera Otelo - Giuseppe Verdi
Symfónia Rómeo a Júlia -
Sergej Sergejevič Prokofiev
23.
Vysvetli, s ktorým dielom súvisia frazeologizmy
alebo zaužívané slovné spojenia:
Bojovať s veternými mlynmi - Dômyselný rytier Don Quijote
de la Mancha
Žiarlivý ako Othelo - Othelo
Zamilovaný ako Rómeo - Rómeo a Júlia
Je niečo zhnité v štáte Dánskom – Hamlet
24.
Ako nazývame jazyk, ktorým bola napísaná Kralická biblia?
Biblická čeština
25. Kto je predstaviteľom výtvarného umenia v období humanizmu
a renesancie a jeho najznámejšie diela?
MICHELANGELO Buonarroti –
freska v Sixtínskej kaplnke, Dávid, Pieta, Mojžiš,
LEONARDO da Vinci – Mona Lisa, Posledná večera …
RAFFAELO Santi – Bazilika sv. Petra
DONATELLO – socha sv. Marka
26.
Dokážeš spoznať a správne označiť diela
Posledná večera, Mona Lisa - Leonardo
da Vinci,
Sixtínska madona, Kajúca Magdaléna - Peter Paul Rubens,
Posledný súd - Michelangelo
sochy – Mojžiš, Dávid, Pieta... Michelangelo Buonarotti
27.
Aké historické udalosti sa stali v období humanizmu
a renesancie na našom území? povstania proti Habsburgovcom, turecké
nájazdy, vláda Mateja Korvína, založenie Academie
Istropolitany, reformácia a protireformácia...
28.
V ktorom slovenskom meste je múzeum protitureckých
bojov?
Banská Štiavnica
29.
Kto je Martin Luther a v ktorých mestách sa
najskôr šírili myšlienky reformácie?
Martin
Luther bol nemecký kňaz, autor myšlienky reformácie cirkvi, zakladateľ Evanjelickej
cirkvi augsburského vierovyznania…
Jeho
myšlienky sa začali šíriť v Nemecku (Wittenberg), vo Švajčiarsku… + aj u nás v
oblastiach, ktoré v 13. storočí osídlili Nemci – banské mestá (Štiavnica,
Bystrica, Kremnica), Spiš, Šariš
30.
Proti komu boli zamerané povstania Bočkaja
a Betlena?
proti Habsburgovcom
31. Vláda ktorého panovníka sa spájala s rozvojom humanizmu a renesancie na Slovensku?
Mateja
Korvína
32. Kto, kedy a kde založil Academiu Istropolitanu?
Matej Korvín, 1465/1467- cca 1491, v Bratislave
33.
Čo hovoria povesti o Matejovi Korvínovi?
Že bol dobrý a spravodlivý kráľ, chodil prezlečený
po krajine, aby vedel, ako žije jeho ľud.
34.
Podľa čoho má prezývku Korvín?
Nazývaný
podľa havranov v jeho erbe - havran = corvus
35.
S akou tematikou sa stretávame v slovenskej
literatúre humanizmu a renesancie?
historická, sociálna, národná
36.
Aký úradný a literárny jazyk používali slovenskí
vzdelanci?
Latinský, slovakizovanú češtinu
37.
Kto je predstaviteľom slovenskej humanistickej a renesančnej poézie?
Martin Rakovský
38.
Akú predstavu spoločnosti vykresľuje M. Rakovský
v diele O spoločenských vrstvách v štáte?
Podáva
svoju predstavu o zložení spoločnosti, vyzdvihuje svedomitú prácu roľníkov a
remeselníkov.
39.
Čo považuje za hlavnú príčinu rozpadu štátu R. Rakovský?
Za
hlavnú príčinu rozpadu štátu považuje krutovládu
a nespravodlivosť panovníka, ale i
bezbožnosť ľudu.
40.
Aká je hlavná idea básnickej skladby O svetskej
vrchnosti?
Podáva
vzor spravodlivého panovníka.
41.
Aká je hlavná idea skladby Slzy, vzdychy a prosby
slovenského národa?
Ústrednou
postavou je Matka Sláva, matka všetkých Slovákov, ktorá plače nad ťažkých
osudom svojich detí.
42.
Kto reprezentuje slovenskú humanistickú a renesančnú
odbornú prózu a čím?
Ján Jesenius - lekárstvo – prvá verejná pitva v Čechách
Vavrinec Benedikt z Nedožier – jazykoveda - Prvá systematická gramatika češtiny
43.
Ján Jessenius – životné osudy, vedecký odbor, pôvod.
Ján Jessenius pochádzal z uhorského zemianskeho rodu, ktorý
mal korene v slovenskom Turci, v Turčianskom Jasene. Študoval v nemeckom Wittenbergu, kde študoval filozofiu a lekárstvo; v Lipsku a v
Padove. Od roku 1600 prednášal na Karlovej univerzite v Prahe, neskôr bol jej
rektorom. Tu vykonal prvú verejnú pitvu ľudského tela v českých krajinách.
Za účasť na protihabsburskom povstaní bol 21. júna 1621
popravený na Staromestskom námestí v Prahe.
44.
Vavrinec Benedikt z Nedožier – k čomu napomína
rodákov, akej vednej disciplíne sa venoval?
Bol
jazykovedcom, napísal prvú systematickú gramatiku češtiny pod názvom Dve knihy
českej gramatiky. Otvorene sa tu hlási k slovenskému pôvodu, uvádza rozdiely
medzi slovenčinou a češtinou a napomína rodákov (Slovákov), aby sa viac
venovali vzdelávaniu.
45.
Kde sa uplatňovala slovenská dráma a čo bolo jej
cieľom?
Školské
hry, v ktorých mali študenti ukázať, ako ovládajú latinčinu, ako vedia
vystupovať na verejnosti a predvádzať texty spamäti.
46.
Kto reprezentuje renesančnú drámu + 2 diela.
Pavel Kyrmezer: Komédia česká o bohatci a lazarovi; Komédia
nová o vdově
47.
Vysvetlite, čo je kalendárna obradové poézia?
Súvisela
s rôznymi obradovými zvykmi ľudí v predkresťanskom období - vítanie jari, lúčenie sa so zimou – Morena,
Morena; oslava letného slnovratu pri pálení jánskych ohňov… Hovoreným alebo
spevom predneseným slovom sa ľudia prihovárali prírode, aby si ju získali pre
uchovanie svojho života.
48.
Vysvetlite, čo je rodinná obradová poézia?
Tvorili
ju svadobné piesne (súviseli s tradičnou svadbou na dedine), krstové piesne
(súviseli s narodením a krstením dieťaťa), pohrebné piesne (pohrebné vykladania
alebo plače nad mŕtvym, ktoré tvorili ženy – plačky), ako aj zariekania a
zaklínania (krátke slovné a rytmizované verše, ktoré mali vyvolať želané účinky
a osobný prospech).
49.
Aké témy sa nachádzali v ľudovej slovesnosti
humanizmu a renesancie?
Ľúbostné, historické, zbojnícke, regrútske...
50.
Ktoré renesančné diela architektúry a výtvarného
umenia na Slovensku poznáš?
Radnica v Levoči,
radnica v Bardejove,
hrady Červený Kameň, Bytča,
Kaštieľ vo Fričovciach,
Thurzov dom v Levoči
Oltár majstra Pavla z Levoče
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára