Slovenská medzivojnová
próza - Naturizmus (lyrizovaná próza)
Lyrickosť
|
Mýtickosť
|
Rozprávkovosť
|
Motto na začiatku
Citový svet postáv
Málo deja
Rozsiahle opisy
Novely
|
Tajomné démonické postavy
Nepoznáme miesto ani čas deja
Nevieme nič o pôvode postáv
Symbolika zvierat
Vlastnosti postáv
|
Dobro víťazí nad zlom
Číselná symbolika
Výrazne kladné a záporné
postavy
Boj dobra so zlom
|
Dej sa odohráva
na odľahlých miestach, na samotách, vrchárskych chalupách, na okraji dediny,
hlboko v horách.
Aktívnejšie sú záporné postavy. Kladné ženské postavy
sú pasívne voči svojmu osudu - bez
reptania ho prijímajú.
Skutočnosť je väčšinou idealizovaná.
Odmietajú mesto
a utiekajú sa na dedinu.
Predstavitelia: Margita Figuli, Dobroslav Chrobák,
František Švantner, Ľudo Ondrejov
Margita Figuli
Narodila sa
Vyšnom Kubíne ako P. O. Hviezdoslav.
Jej dielo je
lyrickým, mravne čistým so silnými
ženskými postavami.
Životné
osudy: Vyšný Kubín - Banská Bystrica - Bratislava
Tri gaštanové kone
·
Novela
·
Dej sa odohráva
na neurčitom mieste, niekde na Orave
·
Zápletku
tvorí klasický ľúbostný trojuholník:
Peter - Magdaléna – Jano
·
Kniha začína
s mottom : „Ľudia sa to naučili volať šťastím, ale my, Magdaléna moja, my
to budeme volať životom ...“
·
Biblická
symbolika (Peter – „len aby si aj ty mňa nezradil...“; Magdaléna – hriešnica –
čistá, očistená; 3)
·
Rozprávačom
príbehu je Peter (hlavná postava)
·
Kompozícia
deja – in medias res = uprostred deja (odvíja sa súčasný dej a mieša sa so
spomienkami – minulým dejom)
Postavy :
Magdaléna
- mravne čistá, citovo bohatá, obeť násilníka, prijíma svoj osud
a utrpenie bez reptania – je pasívna
Peter -
prezývka Tulák, vyrastal bez rodičov, bez domova, je chudobný, tajomný (nevieme,
čo robí, odkiaľ je, ani vlastne kto je), snaží sa Magdalénu získať a splniť
daný sľub
Jano Zápotočný – bezohľadný, sebecký, ale bohatý; násilník
a neskôr manžel Magdalény
Matka Magdalény- chamtivá, nevidí Janovu surovosť, núti Magdalénu
vydať sa zaňho
Otec Magdalény – nepáči sa mu sobáš Magdalény s Janom,
radšej by pri nej videl Petra
Záver :
·
Zlo je
potrestané - Jano zomiera pod kopytami
koňa
·
Láska
Petra a Magdalény zvíťazí, Magdaléna sa
zrieka všetkého, čo ju spájalo s Janom.
Znaky
naturizmu v diele Tri gaštanové kone
Lyrickosť
- je to novela
- začína citátom
- jednoduchý dej ( príbeh lásky)
- zameriava sa na pocity a city postáv
- umelecké výrazové prostriedky lyriky
Mýtickosť
- Tajomná hl. postava –Peter - nemá rodičov, domov
- Prezývka Tulák ( Peter)
- Kľúčové (hlavné) scény : a/ vysoko
v horách (pašovanie koní)
b/ v lese za dedinou
(znásilnenie Magdalény)
c/ na okraji dediny (smrť Jana - za
vysokým plotom domu)
- Symbolika - kone = čistota vzťahu, ušľachtilosť
Petra
- Nepoznáme ani miesto ani čas, kedy a kde
sa to stalo
Rozprávkovosť
·
víťazí láska
Magdalény a Petra
· Jano je
potrestaný (smrť pod kopytami koní)
· Symbolika
čísel (3 – kone; 3 úlohy – vrátiť sa po Magdalénu, keď bude mať dom na 3
koňoch; ľúbostný trojuholník)
·
Ľúbostný
trojuholník
·
Postavy
výrazne kladné a záporné
kladné
postavy ( Peter, Magdaléna); záporne postavy ( Jano )
Dobroslav Chrobák –
Drak sa vracia
Táto novela patrí k najlepším dielam
naturizmu
Skladá sa z 12 kapitol (sú
číslované) a epilógu.
Dielo je uvedené mottom: „Hľadanie
stratenej cti, lásky a dôvery ľudí.“
Postavy sú rozdelené na dobré (Drak ?, Šimon?,
Eva) a „zlé“ (Drak ? Šimon? dedinčania).
Drak je prezývka, jeho meno je Martin
Lepiš Madlušovie
Pôvod Draka je tajomný – je najdúch,
ktorého vychováva poloslepý hrnčiar.
Sú mu pripisované nadprirodzené
schopnosti – uhrančivý pohľad, iný vzhľad;
ľudia sa ho boja, pripisujú mu všetko
zlé, čo sa stalo (sucho, neúroda, smrť dedinčanky, smrť opatrovníka, krádež
dobytka...)
Býva za dedinou vo vyžihárni.
Keď mal 14 rokov, jeho opatrovník spadol
do jamy na hlinu; sám ho vytiahol; no, kým prišla pomoc, umrel.
Dedinčania ho napadnú a rozbijú mu
čelo (hlavu).
Eva
sa o neho stará, zblížia sa a ona otehotnie.
Drak bez rozlúčky odíde, nevie o jej tehotenstve.
Eve sa narodí syn a neskôr sa vydá
za Šimona Jariabka.
V epilógu je Eva stará mama
a je rozprávačom príbehu.
Keď sa Drak vráti, chce získať dôveru
dedinčanov, aby sa mohol usadiť.
Ponúkne sa, že doženie z hôr
obkľúčených ohňom dobytok dedinčanov.
Snaha o záchranu dobytka tvorí
jadro príbehu.
Spolu s ním odchádza i Šimon, ktorý
ho nemá rád a nedôveruje mu.
V horách sa pobijú – vyhrá Drak.
Stretávajú Poliakov, ktorých Drak pozná a Šimon si myslí, že
im predal dobytok. Odíde do dediny a zapáli Drakovi strechu domu.
Drak doženie stádo do dediny, Šimonovi
odpustí a privedie si z Poľska ženu (Zošku)
Epilóg končí odpoveďou už starej Evy na
otázku svojho vnuka: „A čo bolo potom?“
„A potom žili šťastne, až kým nepomreli.“ (Tak, ako to býva
v rozprávkach.)
Symbolika:
drak
– tajomné mytologické samotárske zviera, naháňa strach, má schopnosť lietať, využíva oheň -práve taký je aj Drak
– Martin Lepiš Madlušovie – tajomný – nepoznáme jeho pôvod, nevieme prečo sa
vrátil, kde bol; samotár – nikto s ním nechce ísť po dobytok; boja sa ho - myslia si že zabil, že vie
čarovať, že premenil múku na hlinu; pracuje s ohňom - vo vyžihárni, ide do hôr obkľúčených ohňom,
zapália mu chalupu
Oheň
– očista (Drak chce očistiť svoje meno –
získanie cti)
Dobytok
- obživa, majetok
Vtáčiky
a hniezdo – domov, rodina
Znaky
naturizmu v diele Drak sa vracia:
a/lyrickosť:
·
Jednoduchý
príbeh (ľúbostný trojuholník: Drak – Eva - Šimon)
·
Novela
- málo deja – málo postáv
·
Veľa
citov a spomienok (vo filme spomalené, podfarbené hudbou, prírodné motívy
)
·
Poetický
jazyk - metafory, prirovnania, symboly ...
·
Motto
(citát na začiatku): „Hľadanie stratenej cti, lásky a dôvery ľudí.“
·
Postavy
sústredené na svoje pocity, city, spomienky
b/ mýtickosť:
·
hlavná
postava –Martin Lepiš
Madlušovie
je
tajomná, nič o jeho pôvode nevieme (je najdúch),
naháňa
dedinčanom strach,
sú
mu pripisované nadľudské schopnosti (čary- zmení múku na hlinu ),
chce
získať stratenú česť a dôveru dedinčanov, aby sa mohol usadiť
a založiť si rodinu
má
prezývku Drak
·
kľúčové
scény sa odohrávajú
vo
vyžihárni (na okraji dediny)
vysoko
v horách (ohňom obkľúčený dobytok)
v
drevorubačskej chate – zrube (bitka Šimona a Draka)
·
symbolika
zvierat
Drak
= tajomné, bájne, silné, samotárske zviera, využíva oheň (presne ako Martin
Lepiš)
dobytok
= živobytie pre celú rodinu
vtáčiky
a hniezdo (túžba po domove)
·
nepoznáme
miesto a čas, kedy
a kde sa príbeh odohráva (iba tipujeme, že sú to Tatry a Poľsko)
c/ rozprávkovosť
·
Víťazí
dobro ( zdravý rozum ) nad zlom. - Drak doženie stádo; Šimon sa hanbí za svoj
čin- zapálenie Drakovej chalupy; Eva pochopí, že Drak má rád inú a ju
úprimne ľúbi Šimon.
·
Koniec: ,, A čo bolo potom? - Potom žili
šťastne, kým nepomreli. ´´
Zhrnutie učiva a porovnanie
diel
Dielo
|
Tri gaštanové kone
|
Drak sa vracia
|
Nevesta hôľ
|
Autor
|
Margita Figuli
|
Dobroslav Chrobák
|
František Švantner
|
Útvar
|
Novela
|
Novela
|
román
|
Dej sa odohráva
|
niekde na Orave
|
Tatry
|
Heľpa
|
Kladné postavy
|
Magdaléna, Peter, otec Magdalény
|
Drak
Eva
Šimon ???
|
Zuna,
Tavo
|
Záporné postavy
|
Jano Zápotočný, matka Magdalény?
(chamtivá)
|
????? dedinčania
|
krčmár
|
Motto
|
„Ľudia sa to naučili volať
šťastím, ale my, Magdaléna moja, my to budeme volať životom ...“
|
„Hľadanie stratenej cti, lásky
a dôvery ľudí.“
|
|
Tajomná postava
(kto a v čom)
|
Peter – nemá rodičov, nemá domov,
nevieme, kde sa túlal - Tulák
|
Drak – najdúch, nič nevieme
o jeho pôvode; nevieme, kde bol, čo robil;
|
Libor - Tavo
|
Symbolika zvierat
|
Kone – ušľachtilosť Petra;
čistota vzťahu Petra a Magdalény; majetok;
|
Kravy – obživa
Drak – samotár, silný, tajomný,
používa oheň, má zvláštne schopnosti, naháňa strach
Vtáčiky – hniezdo – domov
|
Vlk – samotár
Kôň – ušľachtilosť
|
Záver( aký)
|
Rozprávkový - zlo je potrestané –
smrť Jana;
Láska Magdalény a Petra
víťazí
|
Rozprávkový – „A potom žili
šťastne, kým nepomreli.“
Eva pochopí, že Šimon ju miluje a že
Drak má rád inú
|
Baladický – smrť hlavných postáv
|
Kľúčové scény
(kde a ktoré)
|
a/vysoko v horách - pašovanie
koní
b/ za dedinou - pálenie jánskych
ohňov a znásilnenie Magdalény;
c/ za bránami domu – na okraji
dediny - smrť Jana
|
a/vysoko v horách -Bitka
Šimona a Draka
b/vo vyžihárni (na okraji dediny)-
zapálenie domu Draka
c/v drevorubačskej chate – zrube
|
Oheň – vyhoreli humná
Smrť horára
|
Dej rozprávkový/ baladický
|
Rozprávkový
|
Rozprávkový
|
Baladický
|
Prezývka
|
Tulák (Peter)
|
Drak (Martin Lepiš)
|
Tavo
|
Rozprávač
|
Peter – hlavná postava
|
Eva – hlavná postava ako stará
mama
|
Horár Libor
|
Výstavba deja (chronologická/
retrospektívna/ in medias res)
|
In medias res = čitateľ je hneď
na začiatku uprostred deja
|
In medias res
|
|
Biblická symbolika
|
Peter
Magdaléna
Číslo 3
|
Kravy
Oheň – utrpenie i očista; vášeň
a láska; spálenie starých bolestí, krívd a vzťahov;
|
Oheň
|
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára